Lofoten , mei of augustus ?

Heb je een specifieke Noorwegen vraag die niet in de overige sub-forums thuishoort? Stel je vraag hier zodat andere Noorwegen liefhebbers je hierbij kunnen helpen.
Post Reply
hildeke

Lofoten , mei of augustus ?

Post by hildeke »

Zo juist onze eerste 10- daagse reis door het zuiden van Noorwegen beëindigd en ik moet zeggen dat dit land prachtig is van natuur . Af en toe wel beklemmend als je op die smalle bergwegen moet rijden maar voor de rest goed meegevallen .
Nu wil ik volgend jaar de Lofoten doen en ik ben aan het twijfelen of ik dit in mei ga doen of in augustus . Dus lente of herfst .
Erik

Re: Lofoten , mei of augustus ?

Post by Erik »

Wat een luxe dat u daarin een keuze kunt maken!
Ik zou u van harte aanbevelen om 2 reizen te maken, een keer in het voorjaar (mei) en een keer in het najaar (september/oktober).

Het voorjaar biedt u veel besneeuwde bergtoppen, lang daglicht (middernachtzon is op de Lofoten eind mei al te beleven ) en een ontluikende natuur.

Het najaar geeft de mooie herfstkleuren, en de kans op dat andere geweldige natuur-fenomeen dat we in het noorden van Scandinavië kunnen bewonderen: het noorderlicht.
Reken dan wel op lagere temperaturen, zo tussen het vriespunt en 10 graden boven nul.
In augustus kan het noorderlicht nog niet worden waargenomen, het moet echt donker zijn om noorderlicht te zien en in augustus is het ook 's-nachts nog steeds (te) licht.

Over een reis naar dit gebied staat op www.vakantienaarnoorwegen.nl , onder de knop reisverslag, ons reisverslag van een aantal jaar geleden. Wij bezochten Noord-Noorwegen in het najaar.
Misschien heeft u daar houvast aan .

Groet, Erik
hildeke

Post by hildeke »

Bedankt .
hildeke

Post by hildeke »

Ik heb voor juni 2024 6 dagen gespendeerd in de Lofoten komende van Evenes . 3 dagen in Vagan , een 10 tal km. van Svolvaer , en 3 dagen in Sorvagen , een 7- tal km van Reine . Ik denk dat dit voldoende zal zijn . Nu heb ik nog 2 dagen over om van uit Sorvagen terug naar Evenes te rijden . Waar kan ik eventueel nog terecht om deze 2 dagen op te vullen ?
Erik

Post by Erik »

Misschien nog regio Stamsund?
De eilandengroep Lofoten is erg mooi en afwisselend, met hoge steile bergen , mooie strandjes en leuke vissersdorpjes.
Ik zou er geen plaats weten waar ik niet zou willen overnachten.... :D
hildeke

Post by hildeke »

Ik denk dat ik voor een dag of twee naar Andenes rij om daar een walvistocht te doen en van Andenes terug naar de luchthaven in Narvik .
Erik

Post by Erik »

Daar krijgt u vast geen spijt van. Een walvis safari is bijzonder om mee te maken.
Er zijn verschillende aanbieders, allemaal prima geregeld. U kunt kiezen uit een RIB boat, die flink hard gaat. Maar er vaart ook een oude walvisvaarder die nu voor toeristische en ecologische doelen is omgebouwd. Deze vaart rustiger.
De tocht duurt meestal 4/5 uur, maar kleedt u warm aan!
De kans dat jullie potvissen zien is erg groot, er wordt zelfs garantie gegeven.

Houdt wel rekening met de afstand tussen Sorvagen en Andenes, reken op 6 rij-uren , excl. pauzes.
Van Andenes naar Narvik vraagt zeker 4 rij-uren.
hildeke

Post by hildeke »

Zijn er plaatsen of scenic routes die ik kan doen wanneer ik van uit Sorvagen naar Andenes rij , een rit van toch wel 320 km ?
Erik

Post by Erik »

:D
Het is ėėn lange scenic route, en zoals gezegd zult u niet veel tijd over hebben voor langdurige uitstapjes.
Ik ben ervan overtuigd dat u onderweg mooie plekken zult tegenkomen waar met prachtig uitzicht even een boterham gegeten kan worden.
Post Reply