Rondreis Noorwegen augustus 2023

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Erik »

👍

Als het niet de moeite (of het geld) waard is dan meld ik dat.
Mijn ervaring met dit soort aktiviteiten in Noorwegen is dat je er eigenlijk nooit spijt van krijgt, alles is top geregeld.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Erik »

Wij hebben deze tour in Flam een paar dagen geleden bij Fjordtours geboekt en vandaag gedaan.
Je boekt dan alles-in-een. Je kunt dan ook rekening houden met de weersverwachting, want met regenachtig weer is er niet veel aan natuurlijk.
Omdat je bovenin de bergen begint, en misschien ook nog even op je beurt moet wachten voor de zipline, is een warme jas wel aan te bevelen.

Het was in een woord een geweldige ervaring.
Eerst met de Flamsbana naar Svatnahalsen. Dat ligt een halte voor Myrdal, zo'n 50 minuten rijden met de trein. Je krijgt de treinstop bij de geweldige waterval Kjosfossen
(met het leuke showtje erbij) dus ook nog mee.
De wandeling naar de Zipline is vanaf Svatnahalsen 5 minuten.
Daar krijg je helm en harnas aangetrokken door vriendelijke jongens, alles wordt dubbel gecheckt.
De zipline is gaaf. Je vliegt anderhalve minuut over het ravijn.
Beneden word je geholpen bij de landing.
Je helm mag je ophouden voor de fietsrit. Er staan enorm veel fietsen klaar, allemaal in prima staat zo te zien. De terreinfietsen hebben brede banden, versnellingen , terugtraprem en handremmen.

De fietstocht is de mooiste die ik ooit gemaakt heb. Grotendeels bergaf, het eerste deel gaat wel over wat los grind , maar is prima te doen.
Verderop is de weg gewoon verhard.
De omgeving is enorm mooi. Besneeuwde bergtoppen, watervallen, een snelstromende rivier naast je....
Als je net als wij veel foto- en picknickstops maakt dan doe je er twee uur over, maar het tempo bepaal je zelf uiteraard. Het is ongeveer 15km fietsen naar Flam.
Beneden in Flam geef je de fiets en helm af, alles is top geregeld.
Wij vonden het absoluut het geld waard.
Petra H.
Posts: 9
Joined: 06 Mar 2023, 12:28

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Petra H. »

Oh, dat klinkt echt prachtig. Dat ga ik ook maar boeken denk ik. Is deze tour ook nog gratis te annuleren als je boekt bij Fjordtours?
Bedankt voor het delen van je ervaring.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Erik »

Nee, je krijgt geen geld terug denk ik.
Ik gebruik vaak www.yr.no voor de weersvoorspelling .

Als je bij Fjordtours geboekt hebt kun je bij het instappen van de trein de boeking/ QR code laten zien, je hoeft dus geen ticket te halen of uit te printen.

Veel plezier!
Petra H.
Posts: 9
Joined: 06 Mar 2023, 12:28

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Petra H. »

Nou, ik zou nog even terug komen op onze Noorwegenreis, dus bij deze.
Het was in 1 woord fantastisch! Noorwegen heeft echt wel ons hart gestolen. Wat een prachtig land, wat een prachtige natuur! We hebben de reis eigenlijk echt zo gemaakt, zoals we hem van te voren gepland hadden. Ik heb polarsteps aangemaakt voor deze reis en volgens deze app hebben we 5835 kilometer gereisd in 23 dagen. Dit is dus inclusief het varen. De overtocht met de MS Romantica vanuit Emden naar Kristiansand en visa versa vonden we een hele belevenis en een erg relaxed manier van reizen. We hadden geluk, want precies een week nadat wij terug gekomen zijn uit Kristiansand, werd de stekker eruit getrokken, wat natuurlijk erg jammer is. Verder hadden we ook geluk dat toen storm "Hans" aankwam in Noorwegen, wij op de Lofoten waren, waar het voor die streek ongekend warm was. De eerste dag waren wij daar met 28 graden! We vonden de Lofoten echt ongekend mooi, maar eigenlijk is heel Noorwegen mooi. Het vele reizen hebben we eigenlijk ook niet als echt heel vermoeiend ervaren. Het meeste dat we op 1 dag gereden hebben, was 540 kilometer. Je doet hier dan wel de hele dag over, maar doordat het alleen maar tweebaansweg is, de gemiddelde snelheid ongeveer 75 kilometer per uur is en iedereen zich ook echt aan de snelheid houdt en er geen bumperklevers zijn, is dit eigenlijk gewoon genieten. Je ziet zoveel moois onderweg en je stopt regelmatig bij een waterval o.i.d. dus het is heel goed vol te houden. Het enige nadeel van veel reizen, vonden wij, dat we soms wel langer op een bepaalde overnachtingsplaats wilden blijven omdat er nog zoveel moois te zien en te doen was, maar dat we daar geen tijd voor hadden, omdat we door moesten. Dat komt natuurlijk doordat we helemaal op de Lofoten zijn geweest en we (maar) 3 weken over onze reis gedaan hebben. Verder beviel het reizen met onze elektrische auto erg goed. Van te voren vonden we dat wel een beetje spannend, maar met een goede voorbereiding (verschillende laadpassen e.d.) was het goed te doen. Je merkt dat Noorwegen echt er alles aan doet om het elektrisch rijden te stimuleren.
Erik, ik wil je nogmaals bedanken voor de goede tips die we van je gekregen hebben. Misschien dat we in de toekomt nog een keer gebruik willen maken van je expertise, want we willen zeker nog eens terug!
Groetjes,
Petra.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Erik »

Hoi Petra,

Erg leuk om te horen dat jullie een geslaagde vakantie hebben gehad!
Fijn dat je jullie ervaringen wat betreft rijtijden, de route en het gebruik van de elektrische auto met ons delen, daar hebben we wat aan!

Nog 2 vraagjes: hoe hebben jullie de middernacht ervaren of was het daar al te laat voor?
En hebben jullie bij Flåm nog de treinrit /zipline/fietstocht nog gedaan?

In ieder geval bedankt voor je feedback en graag tot volgend jaar!
Jullie zijn inmiddels ook Noorwegen-kenners geworden dus leuk als je blijft meelezen en tips aan anderen kunt geven..,.

Hartelijke groet, Erik
Petra H.
Posts: 9
Joined: 06 Mar 2023, 12:28

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Petra H. »

Ja, wij hebben inderdaad wel een beetje de middernachtzon ervaren op de Lofoten. Hoewel we daarvoor tamelijk aan de late kant waren. Wij waren er van 7 tm 12 augustus. We vonden het heel bijzonder om mee te maken dat het om 1 uur 's nachts pas donker was, niet pikdonker, maar wel donker. En om half 3 werd het alweer licht. Toen wij nog een keer 's avonds met onze kinderen om half 12 aan het videobellen waren, vonden die dat ook heel raar dat het bij ons nog licht was! Het omgekeerde hebben we afgelopen januari in Fins Lapland ervaren. Toen werd het om 10 uur 's morgens licht en 's middags om half 3 alweer donker.
Wij hadden nog heel graag bij Flam de excursie die jij aanraadde willen doen, maar helaas hadden we daar maar 1 dag de gelegenheid voor en net op die dag regende het. Helaas!! Dus dat staat zeker nog een keer op ons verlanglijstje.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen augustus 2023

Post by Erik »

Als ik het goed begrijp gaan jullie vast nog wel een keer die kant op, verstandig om die fietstocht niet met slecht weer te doen. Volgende keer beter!
Post Reply