Huurauto met tolbadge .

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
hildeke
Posts: 36
Joined: 17 Jan 2023, 09:46

Huurauto met tolbadge .

Post by hildeke »

Voor mijn rondreis door Noorwegen heb ik een huurauto met tolbadge , een kastje dat aan de voorruit hangt en die iedere tol die betaald moet worden registreert en naderhand afgerekend wordt . Nu vroeg ik mij af of de tolweg naar Dalsnibba of dat ook geregistreerd wordt door dat kastje of dat die tol ( € 28 ) apart moet betaald woorden .
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by Erik »

Hoi Hildeke,

Tol voor private wegen , zoals Dalsnibba, Kjenndalsbreen,Nigardsbreen, Peer Gynt weg, Jotunheimenvegen enzovoort, moet je apart afrekenen. Dit kan vaak alleen per creditcard, en soms nog romantisch door cash in een enveloppe te doen en je kenteken opschrijven. Dus beide maar in het dashboard kastje leggen. Vaak zijn dit de leukste weggetjes.....

Overigens geldt dit niet alleen voor een tolkastje in de auto. Ook als je zonder of met registratie bij Autopass door Noorwegen toert dan zul je op enkele private wegen ter plaatse moeten afrekenen.

Wanneer ga je naar de Dalsnibba? Deze gaat meestal pas in juni open.

De veerboten worden vaak automatisch geïnd als je een tolkastje hebt .

Veel plezier daar!

Groet erik
hildeke
Posts: 36
Joined: 17 Jan 2023, 09:46

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by hildeke »

Wij vertrekken hier in Brussel op 15 juni .
Ik wil nu niet de deugniet spelen maar als je nu bv. € 5 in die enveloppe steekt hoe wordt dit dan gecontroleerd ? Ik meen te lezen hebben dat ge € 28 moet betalen op die tolweg .
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by Erik »

:D

Op de Dalsnibba zal dat niet lukken , daar is een bemande slagboom....

Bij de Kjenndalsbreen was de laatste keer dat ik daar was, 5 jaar geleden ongeveer, nog steeds de envelop in gebruik. De toegang voor dat hobbelweggetje was denk ik iets van €5 (50 kroon) . Zonder te betalen inrijden, daar zal je vast ongestraft mee weg kunnen komen, voor wie daar aardigheid aan heeft. Maar wie het vertrouwen wil beschamen die moet dat dan maar doen.
Dit jaar ga ik weer eens kijken daar, het is een van onze favoriete plekjes.mocht je er meer over willen weten, op dit forum heb ik er meer over geschreven.

De Dalsnibba is inderdaad nok 300 inmiddels zag ik. Ook ik vind dat fors.
Maar ontegenzeggelijk is het (bij helder weer !) zeker een van de mooiste uitzichtpunten die je per auto kunt bereiken.

Jullie zijn daar dan eind juni, dan zal de weg echt wel open zijn.
Bij twijfel over het zicht boven (zo'n 400 meter hoger dan bij de slagboom beneden) kun je bij de bemande slagboom even vragen of het de moeite waard is. Anders de volgende dag even proberen.

De andere private tolwegen kosten minder ,hoor.
Hooguit 100/150 nok (€10/15.)
hildeke
Posts: 36
Joined: 17 Jan 2023, 09:46

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by hildeke »

Bedankt Eric . Het is ook niet de bedoeling om de mensen te misleiden . Ik vraag mij wel af of het nut heeft van een ticket op voorhand te kopen ? Dit kan ook online .
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by Erik »

Nee ik begrijp dat jij te goeder trouw bent. Als iedereen dat zou zijn dan zou er geen dure slagboom met bediening bij de Dalsnibba staan... Dan hoeft een ticket ook weer minder duur te zijn.
Die bediende in dat nare hokje maakt ongetwijfeld ook liever een leuke hike door de bergen :D

Wat is het voordeel van vooraf een ticket kopen? Stel dat t rotweer is en dat de komende tijd zo blijft, of je de route anders wilt rijden en Dalsnibba een volgende keer wilt nemen? Je weet t nooit....
Hoe minder programma je vast legt, hoe flexibeler je bent.
En dat ticket kun je gewoon ter plaatse kopen.

Groet erik
hildeke
Posts: 36
Joined: 17 Jan 2023, 09:46

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by hildeke »

Bedankt , want € 28 is veel geld en je zou er passeren als het slecht weer is . Die € 28 is toch enkel voor de auto en niet voor iedere passagier in de auto ?
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by Erik »

https://dalsnibba.no/geirangerskywalk/

Begrijpelijk dat je even wilt weten waar je dat aan uitgeeft.
De kosten zijn nok 300 per auto. Op bijgaande link kun je zien wat je daarvoor krijgt...
Je ziet een filmpje waarin de Nibbevegen sneeuwvrij gemaakt wordt. De Nibbevegen is de eigenlijke tolweg naar de Dalsnibba.
Op het platform op de Dalsnibba sta je op ruim 1500 m boven zeeniveau. En het Geirangerfjord dat je kunt zien liggen is dus 1500 meter lager.
Als je beneden bij Geiranger bent en je weet waar je moet kijken, zie je hoog in de bergen het platform van de Dalsnibba. Dan zie je ook het hoogteverschil. Indrukwekkend!

Ik zie nu ook dat de weg al in mei open kan zijn. Dat biedt perspectief voor ons, want wij komen daar eind mei . Via de genoemde site kun je de status van de weg ook in de gaten houden zie ik.

Een ander uitzichtpunt , dat wel gratis is, is de flydalsjuvet. Je kunt dat op google maps gemakkelijk vinden en er alvast een kijkje nemen.
En, mogelijk dat je hier al via de 63 over deTrollstigen bent aangereden, het laatste stuk weg tussen Eidsdal en Geirangerfjord heet de Ørnesvegen, de Adelaarsweg. En dat is niet zonder reden. Er zijn verschillende uitzichtpunten.
hildeke
Posts: 36
Joined: 17 Jan 2023, 09:46

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by hildeke »

Op onze voorlaatste dag rijden wij van uit Idsevegen naar Oslo met een tussenstop in Kongsberg . Vertrekkend van uit Idsevegen zou ik nog Lysefjordveien willen doen en van daar uit richting Kongsberg rijden . Nu zie ik op mijn kaart van Noorwegen dat ik van uit Lysefjordveien naar Suleskar kan rijden en zo naar Nomeland waar ik op de de weg 9 uitkom . Nu is de weg van Suleskar naar Nomeland waar ik de aansluiting op de 9 krijg geel gekleurd is . Is deze weg aan te raden zo niet zou ik tot Roldal moeten rijden wat een hele omweg is .
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Huurauto met tolbadge .

Post by Erik »

Hoi,

Het traject van Idse naar Kongsberg is best flink, maar dat had u zelf vast ook wel gezien. Zo'n 7 rij-uren totaal.
U wilt neem ik aan via de 450 naar Lysefjord rijden, en dan via Suleskard naar Nomeland/Rysstad, en daar de 9 volgen? In de zomer kan dat prima.


Waarom de weg Suleskard naar Nomeland op uw kaart geel gekleurd kan ik wel naar gissen. De smalle weg gaat over een hoogvlakte, die in de winter gesloten is wegens sneeuwval. Als u op dit moment de route Suleskard naar Nomeland via Google ingeeft, dan wordt u via Tonstad en Evje geleid. Een enorme omweg inderdaad...3 en een half uur.
Maar in de zomer is de weg zeker open. Het is een prachtige route. In 45 minuten bent u er.
Goede reis!

Groet Erik
Post Reply