Tips voor rondreis Zuid-Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
marjolande
Posts: 2
Joined: 28 Dec 2022, 23:30

Tips voor rondreis Zuid-Noorwegen

Post by marjolande »

Hallo allemaal,

Wij vertrekken met vrienden op 24 mei naar Eemshaven waar we met de boot overvaren naar Kristiansand. We gaan ruim 2,5 week rondreizen met de auto
Onze route is:
25-26 mei overnachting in de buurt van Flekkefjord (nog niet geboekt)
26-28 mei Stavanger (en de Preikestole lopen)
28-29 Overnachten in Bergen waar we 29 mei savonds om half 9 inschepen voor 1 nacht op de Hurtigruten
30 mei aankomst in Alesund en door naar Geiranger
30 mei-2 juni in Geiranger
2 juni-5 juni overnachten in Olden (en de Jostedalsbreengletscher bezoeken)
5-8 juni Undredal bij Flam (treinrit naar Myrdal en varen over het Fjord)
8-10 juni Oslo
10-12 juni Overnachten ergens aan de zuidkust tussen Oslo en Kristiansand (nog niet geboekt)
12-13 juni met de boot terug naar Eemshaven

Ik zou heel graag tips voor onderweg willen hebben, zodat we van de reisdagen ook vakantiedagen kunnen maken.
En ik vraag me af of je altijd gewoon gebruik kan maken van de veerboten onderweg op de verbindingsstukken, bijvoorbeeld van Stavanger naar Bergen of van Geiranger naar Olden.
Het is onze eerste keer Noorwegen, maar ik vind het lastig om routes en reistijden te beoordelen. Wat mogen we echt niet missen?

Marjolande
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Marjolande,

Jullie reis ziet er top uit!

Het is al laat, ik reageer morgen/straks even uitgebreider.. tot dan.

gr erik
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Marjolande, ik had een antwoord gestuurd maar t komt niet op het forum binnen.... Er wordt naar gekeken waar t gebleven is.😃
Hou het forum maar even in de gaten komende tijd.

Groet Erik
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Marjolande,



De reis die jullie bedacht hebben ziet er prima uit! Leuk dat jullie een stukje Hurtigruten meepakken, dat is een leuke afwisseling voor het autorijden.

Eigenlijk kun je zo instappen, want jullie hebben alle trajecten zo gepland dat er tijd genoeg is om te genieten.

Maar je vroeg om extra tips en mogelijkheden voor onderweg, en daar kan ik je wel aan helpen.



Je komt rond een uur of 11 's-morgens in Kristiansand van de veerboot. Je zou dan anderhalf uur later via de E39 in Flekkefjord kunnen zijn. Maar het is vakantie en er ligt veel moois langs de snelweg op jullie te wachten. Je zou bijvoorbeeld een bezoekje kunnen brengen aan Mandal, een gezellig kustplaatsje waar je wel een stop kunt maken. Er is een mooie baai met zandstrand,

Daarna zou je bijvoorbeeld bij Vigeland linksaf de 460 kunnen oprijden. Deze weg leidt uiteindelijk naar Kaap Lindesnes, de Zuidkaap. Er staat een mooi vuurtorentje en er zijn mooie wandelingen langs de scherenkust te maken.

Daarna zou je richting Lyngdal kunnen rijden, en afslaan naar de 43 naar het leuke plaatsje Farsund. Vervolgens rijd je dan via Åpta naar Flekkefjord.

Andere zijweggetjes vanaf de E39 zijn natuurlijk ook een leuk alternatief.

De route van Flekkefjord naar Stavanger zou je kunnen rijden via de kustweg 44, via Ana Sira. Je leest er meer over in dit artikel:

https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/re ... sorlandet/

Een andere route vraagt wat meer voorbereiding en planning, mocht je de veerboot bij Lysefjord willen gebruiken. Je rijdt dan Sira/Tonstad/Suleskar, en sla daar af naar de Fv 986 . Dit is de Lyseveien, en deze daalt vlak bij het Lysefjord in 27 haarspeldbochten steil af naar het Lysefjord. Hier vertrekt 2x per dag een veerboot naar Lauvvik/ Forsand.Deze toeristische veerboot vaart in een ongeveer een uur door het Lysefjord, langs de Kjeragbolten en onder de Preikestølen door. De boot kost echt wel wat, en reserveren is wel aan te raden, evenals een planning om de boot te halen uiteraard. Maar: onvergetelijk!

https://www.visitnorway.com/listings/co ... ik/238529/

Als alternatief voor de veerboot kun je natuurlijk ook gewoon met de auto vanuit Lysebotn naar Stavanger rijden, terug naar Suleskard en via de 450 naar Stavanger rijden. Ook een mooie autorit.



De kortste en snelste weg van Stavanger naar Bergen gaat via de E39. Je steekt dan een aantal keer het water over per brug, tunnel of veerboot. De veerboot betaal je met creditcard of kontant. Reken voor een oversteek van een half uur ongeveer Nok 200, dat is zowat €20.

De tol op de weg wordt automatisch geïnd via kentekenherkenning. Hier hoef je niets voor te doen, je krijgt een halfjaar na thuiskomst vanzelf een rekening op de deurmat. Je zou je ook vooraf kunnen registreren bij Autopass, dan kun je via de app volgen hoeveel tol je verschuldigd bent. Het traject zal je zo'n 5 rijuren kosten.
Deze route gaat over drukkere wegen.

Op sommige bergwegen wordt de tol betaald via de creditcard of,heel soms nog door kontant geld in een envelop te doen waarna je de slagboom kunt openen. Deze romantische manier van betalen vind je nog bij de Kjenndalsbreen, waarover later meer.



Maar er is een mooiere route, door het zuidelijke fjordengebied. Deze loopt via Tau, Nesvik,Horda en Skarde via de 13. Ongeveer 10 km voor Odda rijd je bijna letterlijk door de Låtefossen-waterval. Deze zal best wel wild zijn in dit seizoen, als de sneeuw aan het smelten is.

Bij Odda neem je de westoever van het Sørfjord, en ga je door de tunnel onder de Folgefonna-gletscher door. Vervolgens sla je af naar Jondal, waar je de oversteek over het beroemde Hardangerfjord per veerboot naar Tørvikbygd maakt.

Als je daarna naar Norheimsund rijdt, en daar de RV7 naar Bergen neemt, dan krijg je al snel de Steindalsfossen aan je rechterhand. Je kunt onder deze waterval doorwandelen zonder nat te worden, want een overhangend rotsblok houdt je droog. Bijzonder!
Het traject Stavanger-Bergen vraagt op deze manier ongeveer 8 rij-uren, je zult dus op tijd uit Stavanger moeten vertrekken en de hele dag op pad zijn. Maar het is de moeite zeker waard, de Hardanger-regio is prachtig. Zeker omdat jullie eind mei daar rondrijden. De Hardanger-regio heeft heel veel fruitbomen en die staan dan net in bloei....



De Hurtigruten heb ik nooit genomen, maar dat is vast een bijzondere ervaring. Verrekijker en telelens maar mee, je zult onderweg zeearenden, papagaaiduikers, alken, kleine en grote jagers en ander gevogelte zien langs scheren. Als de zee rustig is valt daar misschien ook nog een bruinvis of zeehond te ontdekken....



Ålesund is een stad met mooie Jugendstil-gebouwen. Vanaf de bergtop Aksla, die vanuit de stad met trappen te bereiken is, kun je de archipel prachtig overzien.

Vandaar is het een uur of 4 rijden naar Geiranger, via Sjøholt naar Liabygda. Daarvandaan neem je de veerboot naar Eidsdal en dan volgt een fantastisch mooie bergweg (63) naar Geiranger. Je daalt de Ørnesvegen (Adelaarsweg) langzaam af, vele uitzichtpunten geven je een prachtig zicht op de geweldig mooie Geirangerfjord.

Je blijft een paar dagen bij Geiranger. Op één van die dagen moet je eigenlijk toch weer even terugrijden en bij Eidsdal weer met de veerboot oversteken. Vervolgens volg je de 63 rechtsaf , op weg naar de Trollstigen, de beroemdste bergweg van Noorwegen. Eerst krijg je na een paar km de Gudbrundsjuvet aan je rechterhand. Je kunt daar over een stalen stellage over een kloof wandelen. Ook verderop de weg 63 zijn verschillende bezienswaardigheden, zoals de mooie brug Øvstestølbrua over de woeste rivier. En dan kom je uiteindelijk bovenaan de Trollstigen uit. Neem hier lekker de tijd voor. Je bent er in een rustige tijd, het kan er in het hoogseizoen een mierenhoop zijn! Verschillende uitkijkplatforms en wandelpaden geven een prachtig uitzicht op de watervallen en de smalle kronkelweg beneden je.

Je rijdt de bijzondere weg naar beneden, maar voordat je de E136 inslaat krijg je vóór de rivier de Rauma een weggetje naar rechts. Daar kun je parkeren en wacht jullie een mooie, gemakkelijk wandeling langs de oever van de lichtblauw-bruisende Rauma, die met vele stroomversnellingen en zandstrandjes naast je buldert. Je wandelt dan langs de Trollveggen, de steilste bergwand van Noorwegen.

https://www.pietsmulders.nl/dagwand-zui ... dalen.html



Daarna kun je de E139 rechtsaf even inslaan richting Dombås. Na een tiental kilometers zie je de spoorbrug Kyllingbru, waar je best even bij kunt picknicken. Deze brug is onderdeel van de beroemde Raumabanen-spoorlijn.

Ook kun je Åndelsnes bezoeken, ook daar zijn prachtige wandelingen te maken:

https://lostinnorvana.nl/wandelen/andalsnes/
https://lostinnorvana.nl/safaris-excursies/raumabanen/

En dan vanuit Geiranger naar Olden, via de 63 zuidwaarts. Bij het berghotel Djupvasshytta slaat een zijweg linksaf (tolweg) naar de Dalsnibba. Voor jullie zal dit helaas niet doorgaan, er ligt vast nog teveel sneeuw daar. Maar voor lezers die later in het seizoen hier rijden, met helder weer zeker even dit 1500 meter hoge uitzichtpunt bezoeken. Fenomenaal.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor weg 258, de Gamle Strynefjellsvegen. Deze loopt van Grotli naar het restaurant bij de Videfossen. De bergweg door dit zomerskigebied is eind mei mogelijk nog grotendeels afgesloten. Wij reden er eens langs metershoge sneeuwmuren, en zagen skiërs in korte broek langs scheuren.



En dan langs het Oppstrynvatnet naar Stryn. Je passeert langs de oever van dit mooie meer nog een bezoekerscentrum. Uiteindelijk kom je bij Olden aan.

Het kleine dorp ligt aan het fjord, en niet ver daarvandaan loopt de uitgestrekte Jostedalsbreen. Dat is de grootste gletscher van Noorwegen. Deze heeft verschillende gletschertongen die gemakkelijk te voet bereikbaar zijn. De Briksdalsbreen is hiervan de beroemdste. Deze bereik je via de majestueuze weg 724. Aan het einde van de weg rijd je de parking op. Hier kan het best druk zijn, in het drukke seizoen rijden de touringcars vol cruiseschepelingen af en aan. Maar als jullie er in de avond naar toe kunnen gaan dan is het er vast rustig. De waterval langs het wandelpad is fantastisch, de gletschertong trekt zich helaas snel naar boven terug. Maar het blijft indrukwekkend, zo'n ijsmassa.

Bij Loen is een (dure) kabelbaan (Loen Skylift) die je steil omhoog brengt, waar je een mooie wandeling met prachtig uitzicht kunt maken.

Als je bij Loen het weggetje 723 inslaat dan rijd je langs het groene Lovatnet. Halverwege zie je dat een stuk rots in het water ligt. Een jaar of vijftig geleden brak dit stuk af van de berg en veroorzaakte een vloedgolf, waardoor vele bewoners omkwamen. In het restaurant en op de informatieborden is er meer over te lezen.

Als je het weggetje helemaal uit rijdt (weer een tolpoortje) dan kom je op de parking van de Kjenndalsbreen uit. Deze is veel kleinschaliger dan de Briksdalsbreen. Via een paadje langs een wilde rivier vol ijsblokken kom je na een kwartiertje vlak bij de Kjenndalsbreen uit. Je kunt er niet dichtbij komen, maar met die hoge bergen om je heen, de vele watervallen , en af en toe een knal als er een stuk ijs van de gletscher afbreekt, geeft deze omgeving een geweldig back-to-nature -gevoel. Eén van onze favoriete plekjes in Noorwegen.

Er is nog een gletschertong in deze omgeving bereikbaar,. De Bødalsbreen is halverwege het weggetje terug naar Loen te vinden. Een weggetje gaat bij een informatiebord naar rechts. Het weggetje heeft slecht wegdek, maar wel weer een prachtige waterval. Vanaf de parkeerplaats loop je door prachtig gebied in een uurtje naar de gletschertong Bødalsbreen.

De volgende etappe gaat van Olden naar Undredal. Je rijdt het beste via het Innvikfjord naar Skei. Daar neem je weg 5 naar Sogndal. Je ziet onderweg nog veel gletschertongen,. Vooral de Boyabreen ligt vlak langs de weg. Er is een parkeerplaats bij, vandaar loop je in een paar minuten naar het restaurant, dat een panorama dak heeft.
Bij Fjaerland is het Bremuseet, waar je alles te weten komt over gletschers.

De weg maar gewoon volgen tot aan Laerdal. Hier is een zalmobservatorium , en in Laerdal staan nog antieke huisjes.

https://www.villakssenter.no/

Je rijdt dan de E16 op en via de langste tunnel van Noorwegen (24 km) kom je uiteindelijk in Undredal uit.

Marjolein heeft er op dit forum een blog over gemaakt:

viewtopic.php?f=5&t=32

Vandaar kun je eens kijken of de Fv243 bij Aurland al (een stukje) open is. Deze smalle bergweg verbindt Aurland met Laerdal. Er ligt vaak veel sneeuw, en meestal gaat de weg pas half juni open geloof ik. Aan deze weg ligt ook het bekende uitzichtpunt Stegastein, dat prachtig uitzicht geeft over het Aurlandsfjord. Hopelijk kun je Stegastein wel bereiken.

Jullie willen ook met de trein naar Myrdal, ik las dat er inmiddels ook een lange Zip-Line is, waarna je met de mountainbike verder terug naar Flåm kunt afdalen, dat ziet er gaaf uit:

https://www.norwaysbest.com/things-to-d ... m-zipline/

De weg terug naar Oslo kun je via de 52 (via Hol) of via de E16/52 (Hemsedal) rijden. Beiden zijn geweldig mooie routes.



De kustplaatsjes aan het Skagerrak , zoals Risør, Arendal, Larvik, Kagerø en Stavern zijn geweldig om de vakantie mee af te sluiten!



Je hebt weer even wat na te lezen/ uit te zoeken. Je kunt onmogelijk alles wat ik beschreven heb in je vakantie uitvoeren natuurlijk, maar ik hoop dat ik je in ieder geval wat houvast en ideeën heb kunnen geven. Veel plezier bij de voorbereidingen, en misschien komen we elkaar in Noorwegen nog tegen, wij gaan in dezelfde periode ook naar ongeveer hetzelfde gebied.



groet Erik
marjolande
Posts: 2
Joined: 28 Dec 2022, 23:30

Re: Tips voor rondreis Zuid-Noorwegen

Post by marjolande »

Hallo Erik.
Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik reageer erg laat, want ik was 2 maanden druk met andere dingen en de reis naar Noorwegen was even on hold. Nu ik me er weer in verdiep zie ik je fantastische tips en daar ben ik erg blij mee. We gaan er zeker gebruik van maken, vooral je tip over het Lysefjord.
Je schreef over sneeuw en nog afgesloten wegen in de buurt van Geiranger. Kunnen we als de weg toch open zou zijn gewoon rijden met zomerbanden of heb je toch iets van sneeuwkettingen nodig voor de zekerheid? We hebben ze, dus we zouden ze kunnen meenemen wanneer dat nodig is.
Trollstigen doen op weg van Alesund naar Geiranger is denk ik een beetje te veel op 1 dag?
Ik wens jullie ook een geweldige vakantie toe en misschien komen we elkaar inderdaad nog tegen. Bedankt!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Marjolande,

Leuk dat het allemaal dichterbij komt nu, ook wij zijn nu al wat aan het voorbereiden.... We zijn een paar dagen eerder dan jullie in de regio Geiranger/Olden en Flåm.

De weg die afgesloten zou kunnen zijn is de tolweg naar de Dalsnibba. Dit is een steile bergwerg (Nibbevegen heet-ie) die naar het uitzichtpunt Dalsnibba op 1400 meter leidt.
Je vindt deze weg (met slagboom/tolpoort , €28 tol per auto) bij het berghotel Djupvasshytta, een kilometer of 20 onder Geiranger aan weg 63.
Deze tolweg zou nog afgesloten kunnen zijn in dit sneeuwrijke gebied. Maar als de weg wel open is, dan is deze zonder sneeuwkettingen oid (Noren rijden in de winter met spijkerbanden) te berijden. Gewoon zomerbanden volstaat. Dat geldt voor vrijwel alle wegen in Noorwegen vanaf mei. Ter info : met het bord "Stengt" geeft men aan dat de weg gesloten is, het woord " åpen" is dus open.
In het topic ""Huurauto" hieronder lees je meer over de Dalsnibba en over tolwegen in Noorwegen.
https://dalsnibba.no/en/

Als je vroeg in de ochtend in Ålesund kunt ontschepen dan kun je inderdaad ook vanuit Ålesund via Åndelsnes/weg 63 over de Trollstigen naar Geiranger rijden.
Vanaf Álesund vertrek moet je er dan op rekenen zo'n 5 uur nodig te hebben, en als je onderweg vaker stopt kan dit ook n paar uur langer worden. Zoals je al hebt gelezen is er écht heel veel te zien en te beleven onderweg... Weg 63 is in haar geheel een adembenemend avontuur.
Vandaar dat ik de optie openhield om uit Ålesund via de kortere weg ( via veerboot Stranda/Liabygda) naar Geiranger te rijden, en vandaar uit op je "vrije dag" de Trollstigen te bezoeken. Dan heb je meer tijd om het allemaal rustig te bekijken.
Ik bedenk me nu trouwens dat je ook nog zou kunnen overwegen om bij Stranda de 60 te volgen naar Hellesylt. Hiervandaan kun je de veerboot Hellesylt naar Geiranger nemen. Deze veerboot (ruim een uur varen) geeft ook toeristische informatie, je vaart dan ook langs alle bezienswaardigheden die je in het Geirangerfjord kunt vinden , zoals de bergboerderijen en natuurlijk de zeven zusters en hun vrijer. Ook dat is onvergetelijk!
https://www.visitnorway.nl/listings/fjo ... lt/187400/
Vaarschema en prijs (best duur ook uiteraard) kun je ook op deze site vinden. Nok 100 = ongeveer €10

Zojuist las ik op de nieuwssites dat de veerboot Eemshaven-Kristiansand v.v. de komende tijd gaat varen vanuit Cuxhaven , Duitsland, ipv Eemshaven.
Dit maakt de rijtijd zeker anderhalf uur langer denk ik.
HNL heeft al langere tijd problemen om aan te leggen in Eemshaven. Ze hebben daar (nog?) geen vaste steiger, waardoor de aanlegplaats bezet kan zijn door een ander schip dat daar aan het lossen is. Hierdoor zijn al verschillende overtochten geannuleerd.
Met deze oplossing is de betrouwbaarheid van de overtocht wel gewaarborgd, maar het is voor de nederlandse klanten wel een flink stuk verder rijden. Laten we hopen dat op termijn wel een vaste aanlegplaats in Eemshaven gerealiseerd kan worden.

Heel veel plezier met het voorbereiden en puzzelen, en, hoewel de keuzes misschien moeilijk lijken, verkeerde keuzes kun je gewoon eigenlijk niet maken....het is in Noorwegen echt overal mooi.
Waar je de ene mooie weg inslaat, laat je een andere weer liggen voor de volgende ronde!

Groet Erik
Post Reply