Autovakantie Lofoten 2023

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Erik

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Ja , aan jouw enthousiasme ligt het zeker niet :D

Jammer dat de HNL in de problemen is gekomen, het was inderdaad een prima alternatief voor de lange drukke rit over de duitse en deense snelwegen.
Hopelijk komt er een oplossing voor de aanlegsteiger in Eemshaven.

Ik zeg het alvast even: voor de Trollkirke zijn hoofdlampjes echt erg handig, je gaat namelijk op handen en voeten (door het koude stromende water) de grot in... Het is een prachtig avontuur.

Voor Runde moet je echt een hele middag/avond uittrekken, je bent pas rond 22/23 u uitgekeken daar en dan nog een uur naar beneden over het eiland ( drassig, er liggen wat loopplanken) via het steile pad. Het is dan ook handig om de slaapplaats dan al geregeld te hebben.
Maar ook deze tocht is onvergetelijk..

Tot later, Erik
Slory

Post by Slory »

Beste Erik,
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat op dit forum heb geplaatst. Zoals je weet heb ik tijdens onze vorige vakantie mijn enkel gebroken. Thuis ben ik weer begonnen een andere reis voor te bereiden. Mijn herstel verliep zeer vlot, misschien wel te vlot. Ik heb post traumatische dystrofie gekregen en kan nog steeds niet goed lopen. Dit kan heel lang duren en zelfs chronisch worden, maar daar ga ik niet van uit.
Wij willen toch graag deze zomer de roadtrip gaan maken. Nu heb ik echter een heel ander soort vraag....
Wij hebben een maand en ik zal in vogelvlucht aangeven waar we zoal komen. Aan jou de vraag of je tijdens deze route eenvoudige wandelingen weet of bezienswaardigheden. Het is niet anders. Ik weet zeker dat ik op een eenvoudige manier ook kan genieten van dit prachtige land. Qua accommodaties hebben we er al rekening mee gehouden.
Vetrek 18 juli, terug op 19 Aug. :)
1e overnachting bij Lillehammer
Via P Gynt route naar Folldal ( 2n)
Vervolgens overnachting bij Steinkjer, MO I Rana en Hamaroy.
Dan boot naar Lofoten. Paar dagen nabij Sortland,
paar dagen Vestvågøy en een dag nabij Reine.
Dan via Saltstraumen de rv 17 af. We komen bij Halsa, Leirfjord en Bronnoy. We rijden hem in 5 dagen.
Dan via Stjordal( 1 nacht), via Molde( 1 nacht) naar Runde. Daar willen we 2 nachten blijven. We zijn daar ongeveer 11 augustus.
Vandaaruit gaan we naar de HOV HYTTEGREND, 2 nachten. Dan gaan we de mooie Aurlandsvegen rijden.
We verblijven waarschijnlijk nabij Aurland. Dit ligt nog niet vast.
Vandaaruit willen we via de rv 50 ri Göteborg. We willen nog 1 overnachting in Noorwegen en 1 in Zweden. Alles op ons gemak.
Ik hoop dat jij me wat tips kan geven over simpele hikes tijdens deze route. Al vast bedankt. Vriendelijke groeten!
Erik

Post by Erik »

Hoi Ciske,

Wat naar dat het herstel van de enkel zo moeizaam gaat!

Ik zal op je opgegeven route wat tips geven waar je de auto niet al te ver voor uit hoeft, mocht je in juli toch weer wat beter ter been zijn dan kun je misschien ook wat meer aan...
Zoals je zelf ook aangeeft, je hoeft geen uren te lopen om van Noorwegen te kunnen genieten gelukkig. Ik zal wat suggesties voor onderweg geven, en proberen aan te geven hoe zwaar de wandeling is. Dan kun je zelf bekijken wat je op dat moment aan kunt.

In de buurt van Lillehammer, aan de Espedalenweg in het Peer Gynt gebied ligt de Helvete. Dit is een jettagrytene, een kolkgat, welke is uitgesleten door keien die in de ijstijd tijdens het smelten ronddraaien en zo ronde holen maken. De Helvete is een niet al te toeristisch , maar wel goed bereikbaar natuurfenomeen. Je loopt er in een paar minuten vanaf de parkeerplaats naartoe. Over wat houten stellages en trappen wordt je langs het kolkgat geleid. Het is geen uitdagende wandeling, en duurt alles met elkaar als je doorloopt ongeveer een halfuurtje.
https://helvete.info/

Bij Folldal aan de rand van het Rondane-gebergte loopt de Grimsdalenweg. Deze weg heb ik nog nooit gereden, maar bij onze reis vorig jaar zag ik de afslag toen we vanaf Ringebu (waar een leuke stavkerk te bezoeken is) over prachtweg 27 naar Folldal reden. Zo'n 15 kilometer voor Folldal gaat de Grimsdalsvegen linksaf. Je betaalt er wat tol voor (creditcard of cash) maar de route schijnt onvergetelijk te zijn. Je kunt er een paar uur voor uittrekken, je komt uit bij de E6.
Een ander hoogtepunt in dit prachtige gebied is Mysusaeter. Dit gehucht bereik je via een klein slingerweggetje vanaf de E6 bij Otta.
Er ligt een heel mooie waterval op een tien minuten over een bospad wandelen vanuit de driesprong bij Mysusaeter. Deze waterval Ulafossen valt in meerdere trappen in een geweldig mooie omgeving in een kloof. Er zijn verschillende uitzichtpunten, de Ulafossen was een van de de hoogtepunten van onze vorige reis.
Nog iets bijzonders daar: je kunt bij de parkeerplaats een fiets huren en vanaf Mysusaeter de Tjønnbaksvegen af fietsen naar het meer. Hier staat een DNT-hut. Onvergetelijk!
https://rondane-dovre.no/en/starting-points/

Verder noordwaarts aan de E6, bij Hjerkinn is de Snøhetta te bezoeken.
https://lostinnorvana.nl/wandelen/snohetta-uitkijkpunt/

Nog iets verder noordelijker, even voorbij Engan, vind je pal aan de E6 de Magalaupet. Via een kort, makkelijk te lopen wandelpad( 200 meter) kom je bij de rivier Driva die zich door de rotspartijen bruist. Een geweldig picknickplekje!

Over de wandelingen bij Mo i Rana zal ik het maar even niet hebben... ;)

Op het schiereiland Hamarøy is een leuke vuurtoren te bezoeken bij Tranøy. Hiervandaan kijk je over de zee uit en zie je de Lofoten aan de horizon liggen!
Even voor Skutvika, waar de veerboot naar Svolvaer vertrekt, ligt het zijweggetje Fv661. Dit weggetje loopt dood bij het haventje. Vandaar kun je een leuke wandeling langs de kust maken, ongeveer een uur schat ik, over goed vlak terrein. Je zult zien dat er heel veel getijdestroming staat, en de wandeling leidt over prachtige strandjes.
Bij een van die strandjes is een picknickhut met bbq gebouwd, geweldig. Op het eind van de wandeling zie je ergens een bruin houten huis met een kleine vuurtoren in de tuin. Wij hebben daar twee jaar geleden een paar nachten in door mogen brengen.

Een van de mooiste wandelingen die wij ooit maakten op de Vesterålen is die naar de Keipen Toppen. Het is een wandeling bergop, maar niet erg moeilijk. In een klein uurtje ben je boven en je kijkt dan over de archipel uit. Wij zagen de vuurtoren van Åndenes liggen!
Dé plek om de middernachtzon te bekijken...
Je komt er door bij Harsted de Rv2 in te slaan, er is een parkeerplaats (Keipen parking).

In Åndenes is het mogelijk om een walvissafari te maken. Dit kan met een traditionele walvisjager (nu gelukkig in bezit van een natuurorganisatie) of met een bedrijf dat met RIB-boten het water op gaat. Er is een zeer grote kans dat je meerdere potvissen (18 meter!) langs de boot hebt liggen...ze liggen dan uit te hijgen van hun duik van 20 minuten naar 1000 meter diepte. De laatste keer dat wij de safari deden (2 jaar geleden) zagen we ook een groep orca's, maar dat was al eind september.
https://waterproof-expeditions.com/nl/e ... ri-andenes

Dan komen we bij Sortland aan. Wij vonden van daar uit de rit langs de kust naar het kunstenaarsdorp Nyksund geweldig. En naar het plaatsje Bø, waar ook walvissafari's georganiseeerd worden.
En een eiland lager, aan de Fv 915 naar Nykvag , liggen werkelijk prachtige strandjes (Sandvika).
Je wandelt er zo naartoe.

Op de Lofoten zijn stranden zoals Hauklandstranda en Vikten-stranda makkelijk bereikbaar met de auto, en geven prachtige vergezichten over de bergen, de eilanden en de oceaan.
De kleine vissersplaatsjes zijn geweldig om doorheen te slenteren. Misschien hangt de stokvis nog te drogen aan de rekken?
Alle langere wandelingen gaan op de Lofoten eigenlijk al snel steil bergop, dus daar zul je je met je enkel niet aan willen wagen. Maar vanuit de auto kun je de Lofoten ook best goed bekijken. Bij het uiterste puntje , Å , is een leuk museum. Ikzelf vind het plaatsje Reine prachtig.

Ja , en dan bij Bodø de Rv 17 op. Een schilderachtige route langs de kust, met verschillende uitzichtpunten langs de weg.
Zo'n 10 km na de brug over de Saltstraumen in zuidelijke richting, aan de Rv17, zie je een afrit Parking Valnesfossen.
De wandeling naar deze waterval vraagt ongeveer drie kwartier, door vlak , makkelijk lopend gebied. De waterval is in het voorjaar imposant.
Gek genoeg zie je de waterval vanaf de Rv 17 niet liggen, omdat deze eigenlijk onder de weg door loopt en daarvandaan naar beneden stort.

De gletschertong Engabreen bij Halsa zul je vanaf de weg zien liggen. De wandeling naar deze gletschertong is , nadat je het bootje over de Hollandsfjord naar de overkant hebt genomen, nog een uurtje lopen, over een verhard ,vlak pad. Het laatste stuk naar de gletschertong is echt klimmen over gladde stenen( er zijn kabels gespannen voor extra houvast) maar als je enkel nog niet 100% is zou ik het niet wagen. Ik vond het met twee prima functionerende enkels al een hele uitdaging.
Van een afstandje (met verrekijker) is de Engabreen vanaf het wandelpad prima te bekijken.

De wandeling naar het gat in de berg bij Bronnøysund is best pittig, je klimt over een pad met natuurlijke treden toch wel 100 meter omhoog.
Wij deden er een klein uurtje over om boven te komen, maar het was toen erg druk en dan moet je weleens op tegenliggers wachten. Het is een populaire wandeling, met, alweer, onvergetelijk uitzicht over de archipel.

De wandeling naar de Trollkirke bij Molde zou ik met een slechte enkel nog niet doen. Het is een flink eind over moeilijk terrein(boomstronken,keien).
Molde heeft een uitzichtpunt, de Vården, waar je met de auto naartoe kunt rijden.
Dit geldt ook voor Ålesund, daar heet het uitzichtpunt Aksla. Ålesund ziet er mooi uit van boven!
De wandeling op Runde zou ik je, ook weer vanwege de zwakke enkel, niet willen aanraden. De eerste paar honderd meter gaan erg steil omhoog. Er is geen alternatieve route om bij de vogels te komen. Je zou wel de boot kunnen nemen, er vaart een boot rond het eiland voor toeristen. Schijnt ook erg leuk te zijn.
https://runde-boattrip.com/home-en/

Je zou ook nog naar de Westkaap (Vestkapp) kunnen lopen. Dit is een winderig stukje ruige natuur. Je hebt prachtig uitzicht op de bergachtige kustlijn, met vaak mooie wolkenpartijen boven je hoofd.
Ik heb een stukje geschreven over het noordelijk fjordengebied, het is in behandeling, dus de reisverslagen op www.vakantienaarnoorwegen.nl maar af en toe checken.

Het Fossestien (het watervalpad) bij Hov Hyttegrend is ons favoriete wandelgebied geworden, in het reisverslag over de Sognefjord lees je er meer over.
En de daarop volgende rit over de Gaularfjellet maakt het helemaal af...
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/re ... ognefjord/

Nou, ik hoop dat je weer wat te plannen of weg te strepen hebt.
Hou je ons op de hoogte van het verloop? En natuurlijk zijn je eigen bijdragen erg welkom, want ik weet natuurlijk maar een fraktie van wat er allemaal op deze route mogelijk is...
Ik hoop op een spoedig en volledig herstel van je enkel, en wens jullie alvast veel voorpret bij het voorbereiden van deze geweldige rondrit!

groet erik
Slory

Post by Slory »

Beste Erik,
Ontzettend bedankt voor je informatie! Echt super!
Het is nu makkelijker om een inschatting te maken bij de wandelingen. Zeker bij Runde. Ik hou jullie op de hoogte van onze reis en hoop nog leuke tips later toe te kunnen voegen.
Groetjes Ciske
Erik

Post by Erik »

👍

Het stukje over het noordelijk fjordengebied is inmiddels geplaatst:
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/he ... noorwegen/
Slory

Post by Slory »

Beste Erik,
Even een vraagje over een route die we willen gaan rijden. We willen bij Laerdalssoyri de fv 243, de Bjorgavegen, via Stegastein naar Aurlandsvangen gaan rijden. Weet jij hoeveel tijd je ongeveer aan deze route kwijt bent. Ik vraag dit ivm het inplannen van een accommodatie. We willen deze route rijden als we van de HOV HYTTEGREND komen.
Groetjes Ciske
Erik

Post by Erik »

Hoi Ciske,

Als je ongeveer twee uur uittrekt voor het trajekt Laerdal-Aurland Fv 243 dan heb je genoeg tijd voor een bezoekje aan uitzichtpunt Stegastein en nog wat fotostops op je weg naar beneden. Het is een prachtige weg, wel wat smal hier en daar.
Er ontstaan wel eens opstoppingen doordat brede campers zich toch tegelijk door de nauwe bochten willen wringen. Er worden wel verbredingen aan de weg aangebracht, maar de ruimte is en blijft beperkt zoals je zult zien.

groet erik
Slory

Post by Slory »

👍
Ben even met de route bezig 🤗 en zie dat je vanuit HOV HYTTEGREND 2 routes kan rijden richting Laerdalssoyri, de 55 en de 5. Verdient er nog 1 de voorkeur! Zie een lange tunnel op de 5.Vind ik altijd zonde 🤭
Erik

Post by Erik »

Ik zou de 5 nemen, vanaf Skei naar Sogndal. Deze leidt vlak langs gletschertong Bøyabreen (deze zie je vanaf de weg liggen)en het gletschergebied bij Fjaerland. Als ik me niet vergis zie je die gletschertong direkt links na de tunnel, er is een parkeerplaats en leuk restaurant bij.
Verderop bij Fjaerland is een interessant gletschermuseum.
https://www.bremuseum.no/

Heb je op de 613 de Gaularfjellet (uitzichtpunt) al op de heenweg naar Hov Hyttegrend gereden?
Anders zou je die kunnen nemen, met inderdaad de 55 en oversteken naar Hella, rv13. Vandaar naar Sogndal en de overtocht naar Laerdal.
Slory

Post by Slory »

Beste Erik,
Ik ben weer even verder aan het puzzelen.
Zoals het er nu uitziet met mijn voet zal het toch vnl een echte roadtrip worden. Echte wandelingen zitten er voorlopig nog niet in. Maar dit gaat ook prachtig worden. Ik heb nog wat vraagjes over de tijdsduur van bepaalde routes, omdat ik die niet op google maps kan vinden. Misschien kan jij er wat over zeggen....
Op de heenreis verblijven we 1 nacht bij Lillehammer.
Onze volgende stop van 2 nachten is in Folldal.
De route die we daar naar toe willen rijden is deze:
Vanuit Lillehammer naar Tretten. Dan naar Svingvoll om de Peer Gyntweg te rijden naar Gala.
Onderweg willen we nog naar de kolkgaten. Is dit erg om? Hoeveel tijd gaat daar ongeveer in zitten?
Als we de Peer Gyntweg hebben gereden zijn er 2 opties: 1- We gaan richting Ringebu om de 27 naar Folldal te rijden. Ik weet niet hoe lang dat rijden is via de 27.
2- We rijden vanaf de Peer Gyntweg naar Hjerkinn en dan naar Folldal. De andere dag kunnen we de 27 dan rijden.

Als we de rv 17 op onze terugreis rijden, komen we op een gegeven moment vanuit Leirfjord bij Bronnoy. Dit is 3 uur rijden. We zouden daar naar het gat in de berg lopen, maar dat gaat mij niet lukken. Nu is de vraag of we niet beter wat verder kunnen doorrijden om de andere dag niet 5.30 uur te rijden naar Stjordal.
Ik weet niet hoe mooi het bij Bronnoy in de omgeving is en hoe het verderop op de 17 is.

Op een gegeven moment staan we 2 nachten op de Hov Hyttergrend. We komen daar via de 13 vanuit Viksdalen.
Als we vanuit Hov Hyttergrend vertrekken willen we de hele 613 rijden naar Dragsvik. Hoe lang is dit rijden? De nodige stops natuurlijk meegerekend! Vervolgens de boot en dan via de mooie 243 naar Aurland.

Dit waren de vragen weer :)
Al vast bedankt! Groetjes Ciske
Post Reply