autoreis naar Lofoten

Lees hier meer informatie over de overtocht naar Noorwegen, of stel je vraag.
Post Reply
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

autoreis naar Lofoten

Post by Slory »

Beste Erik,
Dit jaar hebben wij een rondreis gemaakt met onze eigen auto door Zuid Noorwegen. Wat een onvergetelijke ervaring is dat geweest. Het was onze eerste vakantie in Noorwegen en we zijn gelijk verliefd geworden op dit prachtige land. Of we nog tips hebben? Je kan eigenlijk niets verkeerd doen. Waar je ook gaat..... Prachtig! Gewoon op avontuur gaan. We hebben veel aan je tips gehad. Bedankt daarvoor. Wat ik nog wil toevoegen is dat als je de Atlantische Weg gaat rijden, je zeker ook even in Bud moet gaan kijken. Een heel leuk vissersdorp! En als je in Molden komt voor de ferry... Ga naar de Molden Varden. Echt een adembenemend uitzicht en leuk wandelen en eten. En ja, onderweg kom je zoveel moois tegen, te veel om op te noemen. Wij vonden Rondane ook ontzettend mooi.
Maar even verder.
Wij zijn zo dol op Noorwegen geworden dat we volgend jaar op dezelfde manier op vakantie willen, maar dan richting de Lofoten. Onze boot is nog niet gereserveerd, maar ik begrijp dat ik daar niet te lang mee kan wachten. Zelf dacht ik van Denemarken naar Larvik. Dan naar het noorden, met tussenstops. We hebben 4 weken. Na de Lofoten willen we via de mooie kustweg terug naar Trondheim. En dan via Dovrefell, Rondane, Jotunheimen, Gaustatoppen, Rjukan, Telemark in Kristiansand uitkomen.
Vast weer heel ambitieus.
Heb jij suggesties? Ik heb geen idee hoe lang op de Lofoten te kunnen verblijven bijvoorbeeld.
En waar de tussenstops in te plannen richting de Lofoten. En de terugreis van de Lofoten richting Kristiansand? Wil graag via Dovrefell etc.
Ik hoop dat je weer bruikbare tips hebt, dan gaan wij weer puzzelen.
Oh ja, is reizen via Zweden richting Lofoten een betere, snellere, mooiere optie?
Al vast bedankt. Groetjes Ciske
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: autoreis naar Lofoten

Post by Erik »

Hoi Ciske,

Geweldig dat jullie de vakantie naar Noorwegen zo gaaf vonden, ik ben dus niet de enige :D .
Bedankt voor de feedback, je helpt er weer vele anderen mee om hun rondrit vorm te geven.

Wat betreft jullie volgende uitdaging: de eilandengroepen Lofoten en de Vesterålen.
Als je 28 dagen de tijd hebt (wat een luxe!) dan zou je kunnen proberen 10 daarvan op deze eilandengroepen door te brengen. Dan houd je 2x 9 dagen over voor de heen- en terugreis. Dat is ruim voldoende om de lange reis (1800 km naar boven en 1800km weer naar beneden, gerekend Kristiansand-Bjerkvik) onderweg in etappes te verdelen waarin je niet al te lang achter elkaar in de auto hoeft door te brengen. Op eigenlijk elke etappe is wel een leuk uitstapje te bedenken.
Het gaat me wat te ver om elke etappe voor jullie uit te zetten, jullie hebben inmiddels ervaring met rijden door Noorwegen en weten aardig in te schatten hoeveel rijtijd per dag voor jullie acceptabel is.

Maar ik kan wel wat zijpaadjes opnoemen waar je de reis langs zou kunnen laten gaan zonder de hoofdroute helemaal uit het oog te verliezen.
Je noemde er zelf al een aantal in het zuiden, ik kan daarbij nog toevoegen : het Peer Gynt gebied. Dit prachtige desolate landschap
ligt westelijk van Tretten. De Jettagrytene Helvete ligt op de Espedalenweg, en wij vonden deze erg bijzonder.

https://www.hafjellresort.no/en/book/to ... howdetails


Vandaar uit kun je ook de natuurweg Jotunheimenveien rijden. Deze loopt van Skåbu naar Bygdin , en sluit aan op de Fv 51.

https://www.visitnorway.nl/listings/jot ... A5bu/6351/


De Fv 51 is ook een weg door bijzonder mooi gebied. Vlak boven Randsverk is een prachtig picknickplaatsje, aangegeven vanaf de weg: De Ridderspranget, een nauwe kloof waar de rivier zich bulderend doorheen perst. Vlak bij de hoofdweg.
Je kunt dan via de 15 naar Otta rijden, en vandaar via de E6 doorrijden helemaal naar Bodø of Bognes, net welke veerboot je wilt nemen.

De E6 tussen Oslo en zeg maar Dombås is een drukke verkeersroute, die ook veel gebruikt wordt door vrachtverkeer. De alternatieve route via Fv51en Rv15 (en nog eventueel de Jotunheimenveien en het Peer Gynt gebied) is een belevenis, vandaar dat ik jullie deze route aanraad.
Uiteraard kun je dit hele traject ook in omgekeerde richting rijden. Denk wel even aan kontant geld en creditcard om de tol te kunnen betalen.
De Jotunheimenweg is meestal pas na 20 juni berijdbaar.


Verder noordwaarts , op de E6 tussen Fjellstue Kongsvold en Oppdal , ligt ook zo'n wildwaterbaan, de Magalaupet. Ook deze op zo'n 3 minuten lopen vanaf de parking.

Dan, een heel eind noordwaarts aan de E6,even voorbij Grong, bij Namsen een zalmaquarium, met zalmtrap. Het is gesloten geweest, en mogelijk nog steeds gesloten. Maar bij de stroomversnelling in de rivier zie je de zalm springen!

Dan naar Mo i Rana. Een prachtig Ranfjord ligt op je te wachten, met vele mogelijke activiteiten in de omgeving. Daar zou ik zeker een paar dagen halt houden, want:

- de gletschertong Austerdalsisen is bereikbaar via Rossvoll. Met een klein bootje steek je het gletschermeer over, en een uurtje klauteren later sta je bij de gletschertong.
-ook vlakbij Rossvol: de Grønligrotta , http://www.gronligrotta.no/
- en de Marmorslottet, een heel bijzondere rivier. De bodem is door erosie in prachtige vormen uitgesleten. Ongeveer een uurtje lopen vanaf de parking.

Dan verder noordwaarts via de E6 over de Saltfjellet. Hier vind je het poolcirkelcentrum. Erg toeristisch.
Maar ongeveer 15 km verderop, vind je ook hangbrug Lønsdal over de rivier. Het is er prachtig. Je ziet 'm vanaf de weg. Bij de truckstop een paar km verderop zijn vele wandelingen te maken. Het is hier wat lager gelegen, en de bossen zijn een verademing na de kale Saltfjellet. Vroeger in het seizoen kan op de Saltfjellet nog sneeuw liggen.

Uiteindelijk kom je via de E6 bij de veerboot Bognes/Lødingen uit. Hiervandaan kun je oversteken naar de Vesterålen.
Deze eilanden zijn iets minder steil dan de Lofoten. Er is wat meer begroeiing, en ze zijn midden in het seizoen ook minder toeristisch dan hun zuidelijke broertjes.
Er zijn heerlijke wandelingetjes te maken zoals die naar de bergtop Elgen, een halfuurtje rijden ten noorden van Harstad.
Aan de linkerkant van de Fv2 ligt een vrij anonieme parkeerplaats. Hiervandaan loopt een vaag pad naar boven. Na een niet al te zware wandeling van drie kwartier schat ik sta je bovenop de top. Je hebt met helder weer een schitterend uitzicht rondom. Als je de verrekijker bij je hebt zie je zelfs de vuurtoren van Andenes!

Op www.vakantienaarnoorwegen.nl staat een reisverslag waarin de Vesterålen en de Lofoten gedeeltelijk beschreven worden. Via de zoekfunktie "reisverslag" kun je het vinden. Verdere leuke plekjes kun je opzoeken via reisgidsen en andere reisverslagen. of gewoon zelf ontdekken....

https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/re ... n-oktober/

Vanuit Andenes en vanuit Stø zijn walvissafari's te boeken. In het najaar zijn met een beetje geluk ook orka's te zien bij Andenes weet ik uit ervaring...

Je bevindt je hier ver boven de poolcirkel. In mei/juni/juli is hier de middernachtzon te zien, en rond half september zijn de eerste nachten met noorderlicht alweer te bewonderen.

Als je de eilanden weer af gaat , bijv. met de veerboot Moskenes/Bodø, kun je de Saltstraumen bewonderen. Dit is de krachtigste getijdestroom ter wereld. Er ontstaan draaikolken die je vanaf de brug prima kunt bekijken. Als je de getijdentabel aanhoudt kun je het tij letterlijk zien keren, na een paar minuten dood tij begint het water de andere kant op te stromen. Erg gaaf om te zien! Het meest spectaculair is dit bij volle of nieuwe maan, springtij dus.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Saltstraumen

Je vervolgt je weg zuidwaarts via de beroemde kustweg 17. Je valt van de ene verrassing in de andere. Watervallen, zeezicht, stranden, een oude kanon-opstelling uit WO2, zeearenden, prachtig.

Bij Halsa kun je het Hollanderfjord met een bootje overvaren. Aan de overkant wandel je dan in een uurtje via een goed begaanbaar pad naar de Engabreen. Deze is net als de Austerdalsisen die ik heb beschreven bij Mo i Rana , een zijtak van de grote gletscher Svartisen.
Aan het einde van het pad is de gletschertong aan het oog onttrokken, deze ligt dan boven je, maar je moet een stukje omhoog om 'm te zien.
Wil je het blauwe ijs van de Engabreen echt bereiken dan wacht je dus nog een niet ongevaarlijke klauterpartij. De gletschertong heeft zich inmiddels ver terug getrokken, en vereist dan ook een klim over gladde stenen. Er zijn kabels gespannen, dus het is wel te doen, maar denk om goed schoeisel.
https://www.visitnorway.nl/listings/sva ... ke/221594/

Als je eens papagaaiduikers wilt zien in een prachtige omgeving dan zou je met de veerboot vanuit Stokkvågen naar Lovund kunnen varen.
Wij deden dit op een mooie zonnige dag. We lieten de auto op de veerbootparking achter in Stokkvågen, en voeren over een kalme zee met enkele stops bij andere eilandjes, naar de rots Lovund. We kwamen daar rond 15u aan, en wandelden naar de zijde waar de papagaaiduikers af en aan vlogen.
Met prachtig uitzicht over het eilandenrijk in de oceaan genoten we alleen op de wereld van dit prachtige stukje natuur.
Wel even uitkijken dat je de veerboot terug niet mist, want overnachtingsmogelijkheden zijn schaars op dit kleine eiland!

Verder via de 17 naar Bronnøysund. De berg met het gat (Torghatten) ligt iets ten zuiden van het vissersplaatsje. De wandeling duurt een halfuurtje, is prima te doen, en geeft een geweldig uitzicht op de archipel.
https://www.itinari.com/nl/the-mountain ... onnoy-avbn

Het trajekt tussen Bodø en Steinkjer vraagt 7 veerdiensten, de één nog mooier dan de ander. Tussen Jektvik en Kilboghamn staat op een eiland een grote wereldbol, daar passeer je de poolcirkel.

Guttegut, je ziet het, er is genoeg te zien onderweg...

Hier kun je voorlopig wel even mee vooruit, Ciske. Mocht je nog vragen hebben, kom maar op!


groet Erik
Post Reply