Rondreis Zuid-Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Slory »

Hallo,

In juli en augustus gaan wij voor het eerst naar Noorwegen op vakantie. Wij hebben diverse huttten geboekt en zelf een rondreis uitgestippeld.
Bij het boeken van de hutten hebben we gekeken naar de bezienswaardigheden in de buurt.
Toch vinden we dit moeilijk, omdat we niet precies weten hoe we de afstanden in moeten schatten en de tijd die het reizen kost.
Hieronder zal ik onze route beschrijven.

19 juli: boot Hirtshals naar Kristiansand. Aankomst ongeveer 16.00 uur.
19-20- 21 juli: Farsund. Vanuit Farsund willen we de omgeving gaan verkennen en misschien , als het weer het toelaat, een bootje huren.
Wie heeft tips voor deze omgeving?

21 juli: Rijden naar onze volgende bestemming: Idse, nabij de Preikestolen.
Onderweg willen we Fleggefjord bekijken. We twijfelen of we naar Stavanger gaan en van daaruit via de tunnel naar Idse of dat we met de
Lauvik Oanes Ferry naar Idse gaan en Stavanger overslaan.

21-22-23 juli: Idse: Preikestolen op 22 juli.

23 juli: Rijden naar Nordheimsund. Dit is een aardig eindje rijden. We zijn daar de hele dag wel aan kwijt. Nog tips voor een bepaalde route of
bezienswaardigheid onderweg?

23- 24-25-26-27 juli : Nordheimsund. We hebben daar de beschikking over een bootje en fietsen! Wat is leuk om te doen?
Verder staat Bergen op het programma en een wandeling door de Hardangervida. Wat is een mooie?
We willen waarschijnlijk ook met de Flam trein en dan met de mountainbike terug.Is dat vanuit Nordheimsund te doen of beter
vanuit onze volgende bestemming Hoyheimsvik (bij Luster).
Of is dit te doen als we de 27e naar Hoyheimsvik rijden?

27 juli: Rijden naar Hoyheimsvik: Wat is een mooie route?

27-28-29-30-31 juli: Hoyheimsvik. Hier hebben we een hutje aan het Fjord. We willen de R55 rijden en Jotunheimen NP bezoeken.
Graag tips voor mooie routes en wandelingen.

31 juli: Rijden naar Blakseater bij Stryn.

31 juli- 1-2-3-4 aug. Stryn: Naar Geiranger Fjord en Jostedalbreen NP. Ook willen we de Trollstigen rijden. Is dat te doen vanuit hier en is dat te
combineren met het Geiranger Fjord?
Misschien willen we de ferry van Hellesylt naar Geiranger nemen. Moet je die van tevoren reserveren?

4 augustus: Rijden naar Tresfjord. Is dit te doen als we de Trollstigen (R63) helemaal nemen tot Andalsnes?

4-5-6 aug: Tresfjord. Van hieruit willen we de Atlantic Road rijden.

6 augustus: Rijden naar Kvam. Tips voor de route?

6-7-8-9 augustus: Kvam. Van hieruit willen we het Rondane NP bezoeken. Graag suggesties voor wandelingen. Wat is nog meer aan te raden?
En ik heb gelezen over de Besseggen!

9 augustus: Rijden naar Zweden naar Stromstad. Tips voor onderweg?

10 agustus: Scherenkust Zweden bekijken en om 18.00 uur de boot van Goteborg naar Kiel.

Ja, en dan zit onze vakantie erop.
Ik ben heel benieuwd naar reacties! Al vast bedankt!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi!

Dat wordt een gevarieerde rondreis langs vele hoogtepunten in Noorwegen. Ook ambitieus, dwz mogelijk teveel te bezichtigen dan wel te ondernemen waardoor je misschien af en toe pas op de plaats moet/wilt maken. Maar dat kun je zelf het beste ter plekke inschatten natuurlijk.

Laten we eens kijken wat je zoal tegenkomt. Bij Farsund ,een leuk havenplaatsje, kun je een rondrit naar Kaap Lindesnes maken. Dit noemt men de Zuidkaap. Je kunt er heerlijk wandelen langs de mooie scherenkust.
De kustplaatsjes zijn gezellig, Mandal heeft een mooi zandstrand.

Naar Idse: Er leiden vele mooie wegen naartoe. Een stop in Flekkefjord is bijna onvermijdelijk. Prachtige witte huisjes (Hollanderbyen).
Je zou daarna weg 44 kunnen nemen. Bij het Jøssingfjord staat een monument voor de aanval op een duits oorlogsschip dat zich hier schuil hield in de tweede wereldoorlog. Mooie, niet toeristische weg.
Een andere weg, beduidend langer, maar ook heel bijzonder: Via Flekkefjord en Sira naar Suleskard, om vervolgens de spectaculaire afdaling naar Lysebotn te nemen (27 haarspeldbochten) , en vervolgens over de weg via de 45 naar Idse.
Als je het goed voorbereidt zou je ook in Lysebotn de veerboot naar Lauvvik /Oanes kunnen nemen. Dit is een dure, maar prachtige boottocht helemaal door het Lysefjord. Je vaart dan langs de Kjerag (grote steen tussen de rotsen) en ook onder de Preikestølen door. Deze ferry vaart hooguit 2x per dag, dus even goed plannen.
https://www.visitnorway.nl/listings/toe ... rd/186001/
Zoals gezegd, dit is een flinke rijdag.

Stavanger is een leuk stadje.

De weg van Idse naar Norheimsund is bijna 6 rij-uren, met vele stops bij watervallen, fjorden en uitzichtpunten kun je dus op een volle rijdag rekenen. De weg 13 naar Odda , of de E134 naar Odda, beide prachtig. Net voor Odda zie je de prachtige waterval Låtefossen. Je rijdt na Odda onder de gletscher Folgefonna door naar Jondal, waar je eventueel de gletscher nog op zou kunnen (Fv105) . Mogelijk voor een andere dag, al moet je dan wel overvaren vanuit Norheimsund. En je gaat nog mooiere gletschers op je pad vinden later deze reis, dus ik zou 'm deze dag laten schieten.

Bij Norheimsund de waterval Steindalsfossen waar je onderdoor kunt lopen, en elders op dit forum staat een uitstapje naar de mooie Ørdalsfossen en het goudvismeer Skårsvatnet beschreven. Beiden vlakbij Øystese. Dit zou een mooie fietstocht kunnen worden.

Hiervandaan is ook de regio Eidfjord/Hardangervidda/Vøringfossen via de Hardangerbrug aan te rijden. Ook hierover heb ik uitgebreid op het forum geschreven. Bij de Vøringfossen is een mooie wandeling naar de onderkant van de waterval te maken.

Onderschat de mountainbike tocht bij Finse ( Rallarvegen) niet: om er te komen heb je al veel tijd nodig, zowel vanuit Norheimsund als uit Hoyheimsvik. Daarnaast is het een tijdrovende en inspannende fietstocht.

Bij Hoyheimsvik kun je natuurlijk naar de Nigardsbreen, DE gletscherarm waar je nog fatsoenlijk bij kunt komen (dagtocht). Bij Gaupne 30 km noordwaarts rijden (604). Mooi museum erbij.
Of het Lusterfjord overvaren met roeiboot of waterfiets/kano en de waterval Feigafossen beklimmen. Of een rondtocht over de oostoever maken, naar de mooie stavkerk Urnes. Vandaar kun je met de ferry weer terug naar Luster.

Vele wandelingen zijn mogelijk.De huisjesbeheerder (Viki toevallig?) weet die jou wel te vertellen. De Rv 55 naar Lom is een avonturen-weg pur sang. Mogelijk te combineren met Klimapark (Ijsgrot) en/of kabelbaan over de waterval in Lom. Je leest erover elders op het forum....
https://klimapark2469.no/en/
https://www.visitjotunheimen.com/experi ... m-p2050173

Bij Stryn kun je je lol op: Kjenndalsbreen bij Loen of de bijgelegen Bødalsbreen. Via Loen Fv 723, langs het rampmeer, zie elders op het forum.
De Jostedalsbreen is de hoofdgletscher, die anderen zijn zijtongen van de Jostedalsbreen( ook de al genoemde Nigardsbreen) . De 2 gletschertongen Kjenndall en Bødal zijn niet toeristisch en liggen in overweldigende natuur.

Vanuit Stryn kun je naar Geiranger (dagtocht) daar is erg veel te zien en te doen. Je komt dan ook langs de Dalsnibba, bij helder weer een must (uitzichtpunt) .
Naar Andelsnes is dezelfde weg aan te raden, dus langs Geiranger (dit geeft een extra kans op mooi weer bij de Dalsnibba) en dan via de Trollstigen naar Andelsnes. Vandaar zou ik naar Tresfjord rijden.

De Atlantische kustweg wijst zichzelf. Toch zal je niet de eerste zijn die (bij nader inzien) dit niet het spectaculairste deel van de reis vindt. Dus: als je behoefte hebt aan een dagje niets, dan is dit je kans.
In plaats daarvan zijn prachtige wandelingen te maken bij Isfjorden;
https://lostinnorvana.nl/wandelen/andalsnes/
Maar als je de Atlantische weg toch graag wilt rijden, trek er dan een lange dag voor uit en combineer deze met de wandeling naar Trollkirka, zie ook site : lostinnirvana.nl.
Trollkirka is een ondergrondse waterval, heel bijzonder.

Kvam rijd je gewoon via de E136. Bij de afslag naar de Trollstigen , rechts van je, de Trollveggen, een zeer steile loodrechte wand. Zeker de moeite waard om 'm van onderaf te bewonderen. Ook weer elders op het forum staat er meer over.
Je komt langs Dombås, een toeristisch dorpje.
Bij Sjoa kun je raften, mocht je willen.

Na Kvam zou je nog een ommetje kunnen maken over de Peer Gynt weg, een tolweg(creditcard) door een uniek natuurgebied.
Bij Vinstra richring Gåla rijden, en dan de weg volgen richting Lillehammer.
Als je dan nog puf hebt dan ligt aan de Espedalsweg nog een jettagryte op je te wachten. Het is een enorm uitgesleten kolkgat, erg imposant. Korte wandeling. Helvete heet deze bezienswaardigheid.
http://www.helvete.info/

Op weg naar Zweden zou je kunnen kijken of de Jotulhugget niet te ver uit de route ligt. Deze "Reuzenbijlslag" is de grootste kloof van Noord-Europa , vertelt men trots... Deze is ontstaan door twee met bijlen knokkende reuzen, die nog wel eens mis sloegen blijkbaar.
Je kunt er een prachtige wandeling naartoe maken.
https://www.visitnorway.nl/listings/jut ... yon/51850/

Nou, dit was in korte slagen even een vooruitblik wat je zou kunnen doen.
Meer dan genoeg lijkt me....

Bij meer specifieke vragen, kom maar op!

groet Erik
Last edited by Erik on 10 Feb 2022, 16:13, edited 2 times in total.
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Slory »

Wauw, bedankt Eric. Ik ga het allemaal eens opzoeken.
Ja, wellicht wil ik te veel. Ik heb nu al het gevoel dat ik na deze vakantie niets anders meer wil dan Noorwegen Inderdaad, we hebben een hytter op Viki camping!
Nogmaals bedankt voor je informatie!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Graag gedaan!
Viki heeft fijne huisjes, en je kunt bootje/waterfiets/kano gratis gebruiken. Je zit daar pal tegenover de genoemde Feigafossen.. Er zwemmen soms zeehonden en dolfijntjes(bruinvissen) dus als je op de balustrade boven het water zit te eten....geweldig.

Veel plezier met de voorbereidingen en met de reis zelf uiteraard.
Hopelijk horen we later nog eens hoe het gelopen is, en wellicht heb je dan zelf ook wat tips voor ons!

Groet Erik
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Slory »

Beste Erik,
Ik ga door met de voorbereiding. Als ik nog vragen heb lees je het wel.
Natuurlijk laat ik weten hoe de reis geweest is en zal ik mijn ervaring delen.
Thanks!

Beste Erik,

Toch nog wat vraagjes🤭
Wij willen begin augustus met de car ferry van Hellesylt naar Geiranger. Nu Las ik ergens op dit forum dat die ferry maar 3x PD gaat.
Echter op de site van fjord tours.com zie ik veel meer tijden. Bij visit Norway.nl kom ik er niet uit.
Klopt die info? En is reserveren echt noodzakelijk? We willen het nl wel doen met een beetje mooi weer.

Verder wil ik vragen of de RIB safari vanuit Gudvangen naar Flam een aanrader is of beter een gewone ferry te nemen. Of zijn er vanuit Flåm ook mooie tochten te maken. We willen dit allemaal doen als we van Norheimsund naar Hoyheimsvik verkassen. Ligt nl mooi op de route.
Al vast bedankt!
Last edited by Slory on 06 Jul 2022, 13:20, edited 1 time in total.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Top!
andy v
Posts: 4
Joined: 16 Feb 2022, 08:17

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by andy v »

Goedendag,
Ik ben reeds een tijdje geregistreerd op het forum en heb al wat berichten doornomen.
Tot op heden kon ik echter niet actief inloggen. Dit is ondertussen verholpen.

Wij (gezin 2 volw en 1 tiener) zijn van plan om komende zomer Zuid-Noorwegen te doen. Dit is het programma dat ik voor ogen heb.


- Ferry Frederikshaven-Oslo
- 2 nachten in Oslo Hiervoor twijfelen we als we dit niet zouden beperken tot 1 nacht. Zijn de hoogtepunten op 1 dag te doen ? We zouden opteren om eventuele een fietstocht naar de highlights te doen.
- 2 nachten in Flam > We zouden opteren om van Oslo naar Flam te rijden met een tussenstop aan Stegastein Viewpoint (Aurlandsfjord). We zouden dan 2 nachten in of rond Flam verblijven : activiteiten oa cruise Naeroyfjord, trein Flam Myrdal en terug met de fiets.
- 1 nacht Norheimsund en 1 nacht Bergen Onderweg van Flam naar Norheimsund zouden we Voringsfossen waterval bezoeken.
of 2 nachten Bergen. De weg van Flam naar Bergen (met tussenstop Voringsfossen en Steindalfossen in de buurt van Norheimsund) is dan wel een lange dagrit.
Daarna rit Bergen naar Tyssedal (eerste deel is stukje terugrijden via langs zelfde weg richting Norheimsund). Mooie rit combineren met stopplaatsen langs Hardangerfjord.
- 2 nachten Tyssedal. Dit geeft ons voldoende tijd om de Trolltunga wandeling te doen.
Rit langs scenic route.
- 2 nachten in de buurt van Tau te verblijven. Van hieruit kunnen we Preikestolen doen en Lysefjord.
- Ferry Stavanger-Hirtshals > van Tau naar Stavanger rijden en Stavanger bezoeken alvorens de ferry te nemen.

Dus samengevat : nachten : 1 (ferry) 1 (Oslo) 2 (Flam) 1 (Norheimsund) 1 (Bergen) 2 (Tyssedal) 2 (Tau) 1(ferry Stavanger Hirtshals)


Even hebben we overwogen om ook Geirangerfjord en Briksdalbreen gletsjer (1 à 2 extra dagen : we zouden dan opteren voor Oslo->Lom en overnachten in Lom, daarna Lom->Geiranger en Geiranger>Flam om dan weer op te pikken met bovenstaand schema) in onze reis op te nemen maar dit lijkt ons iets te ver noordelijk waardoor we heel lang in de auto zullen zitten… ? Graag feedback.

Dank voor jullie reacties en (aanvullende) tips en/of opmerkingen.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Andy,

Je bent al aardig op de hoogte van bekende hoogtepunten in Noorwegen.

Ik kan nog wat inside-informatie toevoegen.... ;)

Of je Oslo in één dag bekeken hebt kan ik niet inschatten.
Maar, als je voor de natuur naar Noorwegen komt dan zou ik zeker geen 2 dagen van de pak 'm beet 12 dagen die je in Noorwegen bent aan de stad besteden.

Wat betreft het trajekt Oslo /regio Flåm: ik kan je aanraden om via Kongsberg/Geilo/Hol naar Flåm te rijden. Niet de kortste, maar wel prachtige, afwisselende route. Op weg 50 rijdt je halverwege langs Østerbø. Hier start een prachtige, flinke wandeling: Aurlandsdalen:
https://www.pietsmulders.nl/dagwand-zui ... dalen.html
Onderweg naar Flåm zul je genoeg korte wandelingen of picknickplekjes vinden om de ongeveer 6u lange reis te onderbreken.

Van Flåm naar Bergen zou ik het trajekt iets inkorten. Niet zozeer omdat Bergen niet haalbaar is, maar omdat er onderweg genoeg te zien en te doen is. Uit praktisch oogpunt is het handiger om je overnachtingen in de buurt van Voss te maken ipv bij Norheimsund/Bergen, daar kom ik zo op terug.
Onderweg uit Flåm kun je op dit korte trajekt ruim de tijd nemen voor bijvoorbeeld een uitstapje naar het schilderachtige Undredal, zie het reisverslag van Marjolein op dit forum.
Een volgende stop zou wat mij betreft zijn de Stalheimskleiva, een zeer steile bergweg bij hotel Stalheim, even voorbij Gudvangen. Het is een éénrichtingsweg, heel bijzonder.

Daarna sla je de richting Voss in. Er zijn nogal wat watervallen langs de weg, de Tvindefossen kun je gewoon niet missen, maar ook de Skjervefossen is leuk om te bekijken. Deze kun je zowel aan de boven- als aan de onderkant bezoeken, vroegere weg 13 slingert er langs.

In Voss (flink dorp) zelf is de Borgdalgjelet een leuke korte wandeling:
https://www.visitvoss.no/en/bordalsgjelet-gorge

Vanuit regio Voss zijn 2 bijzondere dagtochten te maken.
De eerste gaat westwaarts, via weg 7 over de noordoever van de Hardangerfjord naar Norheimsund. Aan de overkant zie je de Folgefonna gletscher op de bergen liggen glinsteren. Verrekijker er maar bij...
Je kunt dan verder rijden en Bergen bezoeken, en via de kortere weg (E16) bovenlangs weer terug. Dit wordt vast een mooie, afwisselende dag.

De tweede rit vanuit regio Voss is zo mogelijk nóg indrukwekkender: Je steekt de Hardangerbrug over en rijdt naar Eidfjord. Daar is de Kjeåsen-bergboerderij te bezoeken, met helder weer prachtig uitzicht over de Eidfjord. Je kunt er met de auto komen, door een smalle éénrichting-tunnel, een leuk avontuur. De tunnel wordt met verkeerslichten geregeld en is aardedonker.
Nog avontuurlijker, op het enge af, is de wandeling ernaartoe:
https://www.visitnorway.nl/bestemmingen ... ij/193663/

Daarna kun je via Øvre Eidfjord naar de Vøringfossen rijden, ik heb er meer over geschreven op dit forum. Ook het Hardanger Natursentrum, en het weggetje Hjølmavegen dat vanuit Øvre Eidfjord naar de Hardangervidda leidt, zijn bijzondere ervaringen.

Daarnaast is ook het kleine smalle weggetje naar Øsa onvergetelijk.

Dan naar Tyssedal. Ook maar een paar uurtjes rijden, maar met onderweg de vier-watervallen-wandeling Husedal bij Kinsarvik:
https://janneketrektrond.nl/klimmen-lan ... noorwegen/

Misschien wil je ook de gletschertong Bruarbreen bezoeken? Deze ligt bij Odda. Het is een flinke klim hoor, maar als jullie de Trolltunga aankunnen dan lukt dit ook vast wel:
https://hikenistof.com/hike-buarbreen-gletsjer/

En dan is er ook nog de Dronningstien, het Koninginnepad, met prachtig uitzicht over het fjord. Deze begint bij Lofthus. Zal voor jullie niet direkt een hoofddoel zijn, omdat jullie de Trolltunga ook nog tegoed hebben, maar voor andere lezers op dit forum misschien wel een leuke onderneming:
https://noorderhuis.travel/activiteiten ... andelroute

Ik moest even grinniken toen ik las dat vanuit Tyssedal de "scenic route" begint . Noorwegenliefhebbers begrijpen dat vast: vanaf het
moment dat je de ring van Oslo verlaat is het wegennet in Noorwegen niets anders dan "scenic route". :D
Maar bedoeld wordt in dit geval ws weg 13, die inderdaad van begin tot eind fantastisch mooi is.

Het laatste stuk naar Tau kan ik me niet zo goed voor de geest halen, lang geleden dat ik die weg reed maar ik kan je vertellen, het is er vast heel mooi. Je kunt bij Røldal even de hoofdweg verlaten en de oude bergpas "Røldalsfjellet" nemen, veel avontuurlijker dan de tunnelweg. Het scheelt maar een kwartiertje of zo. Exclusief picknick bij een bergmeertje-met-waterval dan uiteraard...

Dit lijkt me een prima start om Noorwegen te leren kennen. De ritten zijn makkelijk haalbaar en goed te combineren met buiten-aktiviteiten waar je onderweg langs komt.

Mocht je toch graag naar de Geirangerfjord willen dan kan dat uiteraard wel, maar logischerwijs zul je dan een deel van enkele tijdvragende aktiviteien onderweg moeten laten schieten.

En, als laatste, áls je erheen gaat: de Briksdalsbreen heeft een geweldig mooie entourage, de weg ernaartoe vanuit Olden is buitencategorie mooi. Maar de Briksdalsbreen zelf is een toeristische boel, en de gletschertong kruipt steeds verder terug tegen de bergwand.

De Kjenndalsbreen en Bodalsbreen liggen ook al hoger, maar doordat je daar praktisch alleen loopt en je echt omsingeld bent door hoge bergen, watervallen en ijsriviertjes geeft dat echt een "back to the wilderness"-gevoel.
Ze liggen vlakbij Loen, dus in dezelfde regio. De Kjenndalssbreen is al jaren "onze" gletschertong.

Nou, ik hoop dat je hier wat mee kunt!

groet erik
andy v
Posts: 4
Joined: 16 Feb 2022, 08:17

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by andy v »

Dag Erik,
Dank voor al je feedback.
Mijn voorbereiding is ondertussen volop bezig. Het zou kunnen dat ik nog wat vragen heb.
Bij deze, reeds enkele vragen :
- Voor het traject Oslo Flam raad je aan om via Kongsberg/Geilo en Hol te rijden. Ikzelf had gedacht aan het nemen van de E17 en daarna Rv7 langs Sokna en Gulsvik om dan bij Gol af te draaien naar Geilo/Hol. In principe moeten we dan Geilo niet echt passeren tenzij dit echt een mustsee is ?
Daarna rijden we via Rv50 richting Flam en passeren we Aurlandsdalen. De wandeling lijkt me zeer mooi maar moeilijk te combineren omdat we in feite onderweg zijn en geen tijd hebben voor een 6u durende wandeling. Zijn er kortere alternatieve wandelingen langs deze weg ?
- Daarna zouden we opteren om 2 nachten in of rond Flam te slapen.
- Je advies om niet nog tot in Bergen te rijden maar als alternatief overnachten in de streek van Voss lijkt me een goed idee. Ook hier zouden we 2 nachten verblijven.

Dank alvast voor je tips bij ons eerste deel van de reis.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Leuk hè, een reis voorbereiden....

Natuurlijk is de route die jij in gedachten hebt voor het traject van Oslo naar Flåm ook prima.
Ik heb deze route verschillende keren gereden ( we voeren destijds vanuit Oslo weer naar NL) . Het is een voor noorse begrippen vlot rijdende weg, zeker nu de lus rond Noresund er vanaf is afgesneden.
Maar daardoor is het ook een drukke verkeersroute geworden. Absoluut sneller dan de route via Kongsberg/Geilo.
Als tussendoortje op deze route zouden jullie kunnen uitstappen bij een meteorietkrater vlakby Nesbyen:
https://www.visitnorway.nl/listings-hal ... rk/218080/

Of, berenpark Flå even ten noorden van Gulsvik:
https://nl.herangtunet.com/the-experien ... noorwegen/

Als toeristische route is weg 40 langs Kongsberg echter een stuk aantrekkelijker, maar vraagt een langere rijtijd. Dus aan jullie de keuze.
Geilo is geen mustsee , het is een wintersportplaatsje met veel appartementen, wat horeca en winkeltjes. In de zomer ook een wandelparadijs.

Inderdaad is de wandeling door Aurlandsdalen een flinke dagtocht, geen tussendoor-wandeling.

Als je onderweg bent kun je de kleine groene bordjes langs de route in de gaten houden, vaak vanaf parkeerplaatsen. Als er ergens meerdere auto's in de vrije natuur geparkeerd staan dan is daar ook vaak een wandelroute te vinden. Op de bordjes staan de afstanden aangegeven. Een wandeling van een paar kilometer is al snel een uurtje lekker bezig zijn, is onze ervaring.

Omdat Flåm een erg toeristisch plaatsje is ( er legt vaak een cruiseschip aan, en het fameuze treintje rijdt er verschillende keren per dag) is het misschien verstandig om een rustiger plaatsje in de regio als uitvalsbasis te gebruiken. Denk dan aan Aurland, Gudvangen of Undredal ( zie het topic van Marjolein, blog van een week rondreis) .
Last edited by Erik on 20 Apr 2022, 09:00, edited 1 time in total.
Post Reply