Naar Noorwegen maar hoe?

Heb je een specifieke Noorwegen vraag die niet in de overige sub-forums thuishoort? Stel je vraag hier zodat andere Noorwegen liefhebbers je hierbij kunnen helpen.
Post Reply
Janth
Posts: 1
Joined: 23 Aug 2020, 22:56

Naar Noorwegen maar hoe?

Post by Janth »

Beste Noorwegen reizigers,

Ik ben op dit moment aan het puzzelen over onze reis naar Scandinavië waarin Noorwegen de grootste hap van zal innemen.
Duur: 8 weken
Wanneer: Mei en juni 2021
Hoe: Nog te bepalen aan de hand van tips en informatie die we nog moeten krijgen
Wie: Echtpaar 60 jaar met ervaring in kamperen in Europa maar nog nooit verder dan Denemarken.
Willen we zeker zien: Lofoten. Hardangervidda, preikestolen

Wij zijn in het bezit van een caravan maar twijfelen ook nog of we voor deze reis tijdelijk een wat oudere (budget)camper zullen aanschaffen.
Voordeel van caravan lijkt mij dat je deze op een camping nabij de grote wegen neerzet en met de auto de omgeving verkent. Voordeel van een camper lijkt ons de mogelijkheid tot wild kamperen en voor een rondreis wellicht iets gebruiksvriendelijker.

Vragen die wij hebben zijn?
Wat zouden jullie adviseren om te doen? Camper kopen of met caravan?
Welke route zouden jullie adviseren vanuit de Lofoten naar het zuiden? We denken via Zweden Noordwaarts te rijden en dat we via Kristansand de boot terug gaan nemen.
Zijn de wegen met caravan combi goed te berijden? Ik ben wel een ervaren chauffeur met caravan maar lees af en toe over wegen die verboden zijn voor caravans.
Tips anderzijds zijn altijd welkom.

Ik weet het ben erg vroeg met deze vragen maar wil me komende tijd goed voorbereiden zodat we volgend jaar iets moois gaan beleven.

Groetjes Jan
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Naar Noorwegen maar hoe?

Post by Erik »

Hoi Jan,

Dat is een prima plan, via Zweden naar het noorden en via Noorwegen weer terug .
Zweden is een prachtig land, en hoewel minder spectaculaire natuur dan Noorwegen, ik ken vele mensen die gek op Zweden zijn.
Zweden rijdt wat vlotter door dan Noorwegen.


Wat betreft de route: die zou dan dus via Zweden naar boven gaan. Je kunt bij Östersund richting de noorse grens rijden, je rijdt dan bij Åre langs de indrukwekkende Tännforsen-waterval . Bij Östersund herinner ik me een mooie camping op een eiland midden in het stadje:
https://en.firstcamp.se/destination/froson-ostersund/
Of je kunt noordelijker Zweden uitrijden, vanaf Storuman naar Mo i Rana, via de E12. Je komt dan op de noorse E6 uit, en deze hoofdweg is in deze regio een prachtige weg.
Maar erg mooi is ook om Stora Sjöfallet Natuurpark te bezoeken. Tussen Jokkmokk en Gällivare loopt er een weggetje naar links. Bijzonder mooi gebied vonden wij.

Maar uiteindelijk mag je dus naar Noorwegen. Je zou dan de eilanden van Senja, Vesterålen en Lofoten kunnen bezoeken. Ik heb over deze streek een reisverslag geschreven, je vindt het op www.vakantienaarnoorwegen.nl .

Voor mij staat vast dat de mooiste weg naar het zuiden via de Rv17 loopt. Deze kustweg die bij Bodø begint gaat via 7 veerboot-oversteken langs de kust van Helgeland. Het is er prachtig. Je kunt uitstapjes maken naar de Saltstraumen bij Bodø en de Engabreen-gletschertong bij Meløy. Met een bootje en een fikse wandeling kun je er vlakbij komen.

Een eindje zuidelijker is de Torghatten te vinden, de berg met het gat. Bij Brønnøysund kun je de korte wandeling maken, vanuit het gat heb je bij helder weer een prachtig uitzicht over de archipel.
https://www.itinari.com/nl/the-mountain ... onnoy-avbn

Via Trondheim bereik je dan Zuid-Noorwegen. Je kunt kiezen voor de kustroute en dan ligt de Atlantische weg uiteraard ook op je pad.

Vandaar kom je bij Åndelsnes. Daar zou ik de caravan op de camping achterlaten en de Trollstigen (het Trollenpad) en de Trollveggen met de mooie rivier de Rauma met de losse auto bezoeken. De Trollstigen zou ik niet met de caravan berijden, zie filmpjes op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=N4glfWBdCEk
Je kunt het reisverslag van Thea lezen. Zij was met haar Harley natuurlijk wat wendbaarder maar haar ervaringen kunnen jou ook wegwijs maken op de rondreis.

Je zou dan de volgende etappe met het hele span de E134 kunnen nemen ,via Dombås en Otta. Daarvandaan de 15 richting Fossbergom(Lom) naar Grotli/Stryn. Dit is een traject over bredere wegen, je kunt dit in een dag goed aanrijden. En in die regio dan weer een camping zoeken. Er is van alles te zien hier:

-De Kjenndalsbreen, Bødalsbreen en de Briksdalsbreen zijn gletschertongen. De eerste 2 bereik je via de smalle Rv723 bij Loen, de Briksdal via Olden, de Rv724
https://www.sanmarko.nl/nl/Vakanties_/N ... breen.aspx

-Vanuit regio Stryn is ook een prachtige rit naar Geiranger te maken. Je zult nog veel sneeuw zien, de Dalsnibba is hierdoor vast onbereikbaar, maar de uitzichtpunten bij Geiranger maken veel goed. Het loont de moeite om ná Geiranger nog even de Ørnesvegen (Adelaarsweg) in te slaan. Dit is de hoofdweg naar Valldal, Bovenaan de haarspeldbochten is een mooi uitzichtpunt gemaakt.

-De oude (Gamle) Strynsfjellet is een zomerskigebied. Je kunt hier nog (een stukje?) inrijden via de 258.

Dan de caravan maar weer vasthaken en op naar het westelijk fjordengebied. Flåm, Aurland, Voss, Eidfjord, Hardangervidda, het is allemaal goed te bereiken via de grotere wegen en inderdaad, als je het avontuur wilt opzoeken dan zorg je dat de caravan op de camping achterblijft.
Zo is bijvoorbeeld Laerdal-Aurland E16 via een lange tunnel te bereiken(23km!), maar de oude bergweg bovenlangs (Rv243) met uitzichtpunt Stegastein een leuke toeristische rit, uiteraard zonder caravan.
Toch zal dat niet altijd kunnen voorkomen dat je op smalle wegen terechtkomt: de weg 13 van Eidfjord naar Odda is een drukke, belangrijke weg, maar toch heeft deze weg op verschillende plaatsen slechts een breedte van net 1 rijbaan. Goed anticiperen en fit blijven is aan te raden.
Noorwegen rijdt vermoeiend is mijn ervaring, er is veel te zien en zeker met een caravan achter je moet je de weg ook nog in de gaten houden. Je zult de eerste niet zijn met een wiel van de caravan naast de weg...
Maak de dagafstanden niet te lang, in het fjordengebied is een verplaatsing van 200km al gauw 4 tot 5 intensieve rij-uren.

Via Røldal kun je daarna bijvoorbeeld de 13 nemen richting Stavanger. Na de Prekestolen kun je via de zuidkust langs leuke plaatsjes als Flekkefjord, Farsund en Mandal de scherenkust bekijken.

Tot zover mijn voorzetje. Ik hoop dat anderen op dit forum je gerichte adviezen willen geven over het gebruik van caravan en camper, ook als vrij kampeerder. Ikzelf gebruik inmiddels huisjes en de losse auto dus ik kan niet zo goed inschatten wat de mogelijkheden voor jou zijn.

Veel plezier bij de voorbereidingen en als je wat meer concrete info wilt dan zien we dat hier wel.

groet erik
Post Reply