Route?

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
AnglQ
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2019, 11:17

Route?

Post by AnglQ »

Hoi,

Ik weet niet of het hier mag maar wij hadden een vraag over onze route. Wij gaan van 24 mei t/m 13 juni naar Noorwegen en onze route is nu als volgt;

Beide overtochten doen we van en naar Larvik
2 nachten Oslo
3 nachten Hafjell
4 nachten Skjolden
4 nachten Voss
3 nachten Odda
1 nacht ?
1 nacht Larvik ivm overtocht volgende ochtend vroeg.

Wij vroegen ons alleen af; is het goede keuze om 3 nachten in Odda te pakken? Ik las dat daar redelijk wat te doen is in de omgeving, vandaar dat we hiervoor gekozen hebben maar hebben nog geen accommodatie geboekt. Tevens de vraag, is Odda - Larvik te rijden in 1 dag? Zelf denken we eraan om ergens een overnachting tussendoor te maken. Iemand hier tips voor?

Tips voor bezienswaardigheden etc. zijn ook zeker welkom!

Dank alvast!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Route?

Post by Erik »

Hoi,
Dat is een prachtige route in een mooie rustige tijd. Je zult vast veel sneeuw zien, en de fruitbomen in het fjordengebied staan in bloei... met helder weer een prachtig gezicht.

Wat betreft bezienswaardigheden bij jullie locaties en onderweg:
Lillehammer is een leuk stadje, met het beroemde Maihaugen openluchtmuseum. In de buurt is ook een gratis wegmuseum, met vele aspecten over de noorse wegenbouw. Ik vond het erg interessant.
Wat betreft natuurbeleving ligt het Peer Gynt-gebied om de hoek. Zeker de moeite waard om over de rustige onverharde wegen (tolwegen, neem creditcard en contant geld mee) rond te toeren. Te combineren met een bezoek aan de Helvete. Hier maak je een bijzondere klimpartij door de zgn jettagryte, een groot kolkgat. De korte wandeling is prima te doen, en erg avontuurlijk in een prachtige natuur. Je vindt deze aan de Espedalsweg,Rv255.
http://www.helvete.info/index.asp
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peer_Gyntweg

Het traject van Lillehammer naar Skjolden leidt via één van de mooiste wegen van Noorwegen, de weg 55 over de Sognefjellet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sognefjellsvegen

Bij Skjolden is de belangrijkste bezienswaardigheid de Nigardsbreen. Deze gletschertong bereik je door bij Gaupne nog een halfuurtje noordwaarts (604) te rijden. Er is een mooi bezoekerscentrum. Je kunt de gletschertong lopend bereiken, al is het pad een uitdaging. Als je een normale conditie hebt is het prima te doen. Na een 20 minuten klauteren/wandelen kun je de keuze maken: om het meer heen lopen (ongeveer 30 minuten) òf met een bootje overvaren. Als je aan de overkant bent ben je al dicht bij de gletschertong. Kleed je wel warm , er staat logischerwijs een frisse wind bij de gletscher, en in het meer waar je eventueel overheen vaart zie je de ijsklonten drijven...
Het is een geweldig ruige omgeving. Let op: kom niet voorbij de afzetting, de gletscher oogt stabiel maar er kan plotseling een stuk ijs afbreken. Levensgevaarlijk!
Het is eventueel mogelijk onder begeleiding een gletschertocht te maken:
https://www.fjords.com/glacier-hike-on- ... n-glacier/

Een ander leuk uitstapje bij Skjolden is om de weg over de oostoever van het Lusterfjord te rijden. Halverwege kun je een wandeling maken naar de Feigefossen. Dit is de hoge waterval die je vanaf de westoever vrijwel overal ziet en zelfs hoort. Het is een pittige klim.
Als je daarna doorrijdt naar Ornes/Urnes dan vind je daar nog een stavkirke.
Je zou dan per veerboot over kunnen steken naar Solvorn, en het rondje kunnen volmaken terug naar Skjolden.

Voor degenen die in een latere periode in deze streek zijn is de Tindevegen een aanrader. Deze tolweg (creditcard) loopt vanaf Hotel Tutagrø aan de 55 naar Øvre Årdal. Voor jullie zal dit te vroeg in het seizoen zijn, de weg zal nog door sneeuw afgesloten zijn.

De mooiste weg van Skjolden naar Voss gaat via Laerdal .
Hier is een zalmobservatorium , http://www.norsk-villakssenter.no/en.aspx
Vanuit Laerdal loopt bergweg 243 naar Aurland, de Snøvegen, de sneeuwweg. Ook voor deze weg geldt dat deze begin juni waarschijnlijk nog niet berijdbaar is. Je zult dan door de lange tunnel (24km) moeten. Mogelijk kun je wel ,bij wijze van uitstapje , kijken of je vanaf Aurland de 243 op kunt rijden tot aan uitzichtpunt Stegastein. Waarschijnlijk is dat traject wel berijdbaar. Prachtig!

In Voss is bij wijze van avondwandeling de Borgdalsgjelet te bezoeken, vanuit het centrum. Dit is een makkelijk bereikbare kloof.
Ook liggen er een aantal watervallen op korte afstand van Voss. Ook een mooie rit is die naar de Vikafjellet, richting Vik.
En de Hardanger-regio is fantastisch, zeker in dit jaargetijde.
Ook een uitstapje naar Eidfjord, en dan dus ook naar de Hardangervidda, is een geweldige ervaring. In en om Eidfjord kun je bergboerderij Kjåesen bezoeken(prachtig uitzicht over het Eidfjord) , De Vøringfossen/ het Mabødal bezoeken en daar wandelen, en uiteraard het Hardanger Natursenter in Øvre Eidfjord bezoeken. Ik ben eens vlakbij het Natursenter rechtsaf de Hjølmovegen afgereden. Via een intiem, ruig steil weggetje kom je dan bij een parkeerplaats bovenaan de Hardangervidda uit. Een aanrader. Alleen te doen met een personenauto, niet met de camper ivm de breedte.

Bij Odda is inderdaad heel veel moois te zien, oa de flinke klim naar gletschertong Bruarbreen. De beroemde Låtefossen zal je niet kunnen missen, die ligt aan de hoofdweg .

Onderweg naar Larvik zou ik inderdaad nog een stop inbouwen. Je rijdt dan via Røldal, waar je de tunnels kunt vermijden door de oude weg over de Røldalsfjellet te nemen. Deze prachtige omweg kost je slechts een halfuurtje extra en biedt prachtige picknickplekjes tussen rotspartijen en watervallen. Dan kun je bijvoorbeeld in de buurt van Dalen nog een extra overnachting maken. Er ligt een beroemd hotel, dat te bezichtigen is.
Op de laatste etappe naar Larvik zou je nog het sluizencomplex bij Vrangfoss kunnen bezoeken.
Maar de weg terug via het Fyresvatn is ook niet te versmaden...

Veel plezier bij de voorbereidingen!

groet erik
Last edited by Erik on 26 Mar 2019, 13:46, edited 4 times in total.
AnglQ
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2019, 11:17

Re: Route?

Post by AnglQ »

Super Erik, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier kunnen we zeker wat mee.
Lady
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2019, 20:25

Re: Route?

Post by Lady »

Hallo,

Wij gaan 11 oktober naar Noorwegen. Ons jonge gezin, onze eerste vakantie met z'n drieën. We hebben een baby van 8 maanden bij ons.
We zijn 2 dagen in Oslo en zitten dan in een huisje in Vaga. We hebben onder andere op de planning staan:

-stukje Besseggen
-Lom
- Geirangerfjord
- The Troll Road
- Helvete


Hebben jullie nog tips? Wij zitten ongeveer 2 weken in Vaga. Of zijn er juist dingen die absoluut niet handig zijn met een baby die op mijn lijstje staan. Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Route?

Post by Erik »

Hoi, leuk dat jullie Noorwegen wilt gaan ontdekken.
Ik ben bang dat ik jullie voor wat betreft de overnachting in combinatie met jullie reisdoelen toch op andere gedachten ga proberen te brengen.
Vanuit Vaga naar de Trollstigen rijden is 2,5 uur. Van daar uit doorrijden, langs Geiranger, en vervolgens terug naar Vaga wordt een rondje van een volle dag rijden. ik ben bang dat dat met de baby aan boord geen goed idee is.

Je zou deze twee reisdoelen uit elkaar kunnen trekken en er twee ritten van kunnen maken.
Wij hebben ook met kleine kinderen door Noorwegen gereisd. 4uur in de auto is echt heel lang voor jonge kinderen, zeker meerdere dagen achter elkaar.
Wij hebben destijds ter plaatse trajecten ingekort en reisdoelen overgeslagen.

Kun je nog een huisje bijboeken, bijvoorbeeld in de buurt van Stryn of Geiranger zelf, dan worden de dagafstanden wat korter. Zoniet dan kun je beter wat meer in de omgeving van je huisje in Vaga blijven. Genoeg te doen daar hoor. De Jotunheimenvegen leidt min of meer rechtstreeks naar de Besseggen,
De Ridderspranget is een leuke stop op weg naar Lom .
En misschien is een rit naar het Aurlandsfjord nog mogelijk. Het fjordengebied moet je toch gezien hebben als je naar Noorwegen gaat, toch?
En het Hemsedal is ook een prachtige omgeving.
Maar.... ook dit zijn behoorlijk grote dagtochten, hoor .
Verder kun je het topic "rondreis Noorwegen" van @nke even doorlezen.

Ik hoop dat jullie een mooie vakantie gaan krijgen!

groet erik
Lady
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2019, 20:25

Re: Route?

Post by Lady »

Hoi Erik,

Dank je wel voor je advies. Het was al wel mijn bedoeling om Geiranger en Trollstigen te spitlsen. Ik wilde naar Geiranger onderlangs en Trollstigen bovenlangs, als je snapt wat ik bedoel. Verder wil ik Trollstigen gewoon een stukje rijden. Ik had gehoord over de trollenstoet :lol:

Het reisverslag ga ik zeker lezen. Ridderspranget neem ik ook mee. Ik had ook gelezen over een mijnstadje genaamd Roros.
Dat is ook wel een flink eind uit de buurt.

Aurlandsfjord ken ik niet. Ga ik even googlen.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Route?

Post by Erik »

Ja , ik begrijp wat je bedoelt. Bovenlangs kun je inderdaad naar de Trollstigen rijden via de E136. Na het op en neer rijden van de Trollstigen (die is in oktober niet druk meer hoor) zou je een stukje de wandeling richting Trollveggen kunnen maken, ook de zandstrandjes aan de rivier de Rauma waar je langs loopt zijn adembenemend mooi. Ziet topic van @nke.

Bij de tweede rit , onderlangs naar Geiranger, is een bezoek aan de uitzichtpunt Dalsnibba heel erg mooi, vooropgesteld dat het helder weer is. Je neemt de zijweg van de 63 bij berghotel Djupvasshytta. Ook dit is een tolweg.

Ik vind het echt jammer dat jullie de fjorden niet uitgebreid kunnen bekijken, op de Geirangerfjord na dan. Vandaar mijn voorstel voor de Aurlandsfjord. Maar nu ik die optie serieus heb bekeken kom ik daar van terug; van Vagamo naar Aurland is ruim 3 uur rijden.... niet te doen voor jullie dus.
Mogelijk kun je wel Sognefjelssvegen van Lom naar Skjolden rijden (Rv 55) , een prachtige bergweg die spectaculair eindigt bij het Lusterfjord. 2 uur rijtijd, en dan ook weer terug natuurlijk.
Of toch naar Olden of Loen, bij het Innvikfjord kun je de gletschertongen van de Jostedalsbreen zien. Indrukwekkend, maar ook al gauw een rit van 2 uur.

Maar dichterbij is ook nog veel moois, bijvoorbeeld Nationaal Park Rondane via de Grimsdalenvei:
https://www.sanmarko.nl/nl/Vakanties_/N ... ndane.aspx

Of naar de Dovrefjell:
https://www.sanmarko.nl/nl/Vakanties_/N ... jella.aspx

Je hoeft natuurlijk niet de hele wandeling te maken, een stukje sfeerproeven is natuurlijk ook heel leuk.
Alle routes in dat gebied gaan door prachtige landschappen, die onderling heel erg verschillen.

Mocht je naar de hoogste bergweg van Noorwegen willen dan is de weg naar Juvasshytta iets voor jullie. Je komt er via een zijweg van de Rv 55 Lom-Skjolden.
Bij de Juvasshytta kom je boven de 1800meter, hoger kom je per auto niet in Noorwegen. Het laatste stuk weg is tolweg, die je per creditcard betaalt.
100 nok dacht ik. De weg is in slechte staat, doordat je daar over de gedeeltelijk ontdooiende permafrost rijdt.

Een paar jaar geleden had men bij de Juvasshytta een ijsgrot gemaakt, met veel oude voorwerpen tentoongesteld die nu regelmatig onder het smeltende ijs gevonden worden, zoals oude speren en schoeisel.
Ik heb de website even opgezocht. Deze grot is nog steeds te bezoeken en is zelfs uitgebreid:
https://klimapark2469.no/en/

Maar mogelijk is men zo hoog in de bergen in oktober al ingesneeuwd...



Ook het Gudbrundsdal is een bezoek waard.

Røros ook zeker, maar zoals je zelf al zei, best wel weer ver rijden.

groet erik
Lady
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2019, 20:25

Re: Route?

Post by Lady »

Hoi Erik,

Dank je wel voor alle tips! Ik krijg steeds meer zin om te vertrekken, maar ik denk dat ik beter mijn tweede reis ook maar gelijk kan plannen :D .
Wat is er enorm veel te doen!!

Dat uitzicht wat je noemt op bij Geiranger had ik al staan inderdaad. Die pakken we mee!

Je laat mij twijfelen wat betreft de fjorden :D Misschien moet ik daar mee werk van maken. Ik heb in ieder geval de optie's die je noemt meegenomen. Bij Loen ligt ook Stryn, daar had ik al e.e.a. van gehoord. De gletjertongen zou ik wel graag willen zien.

De wandeling bij Dovrefjell nemen we ook mee. We hopen echt de muskusossen te zien.
Ook de hoogste berg die je noemt hebben we in ons 'draaiboekje' opgeschreven.

Nog een wat meer praktische vraag > hebben ze in Noorwegen normale stopcontacten?
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Route?

Post by Erik »

Ja, normale stopcontacten.
De ijsgrot is inderdaad al dicht als jullie er zijn, jammer.

Ja ik weet niet hoe vast je dat huisje geregeld hebt?
Als het kan zou ik in jullie geval 3 huisjes vastleggen, elk een dag of 5. Rustig voor de baby, maar toch genoeg afwisseling. Bijvoorbeeld Vaga ,Olden/Loen en terug Fagernes of Laerdal. Ook afhankelijk van de veerboot terug.
Maar als dat niet lukt, geen man overboord hoor. Je krijgt sowieso een prachtige route.

Misschien kun je op de weg van Oslo naar Vagamo via Fagernes rijden. Vanaf Fagernes is weg 51 een prachtige route. Veel mooier dan de snellere E6.


Geiranger is een van de mooiste fjorden, in de zomer naar mijn mening ontsierd door de drukte en cruiseschepen in en bij het dorpje. Jullie gaan in het najaar, heerlijk rustig.
Lady
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2019, 20:25

Re: Route?

Post by Lady »

Ik zit vast aan dat huisje. Daar kan ik niet veel meer mee.
Ach, we hoeven ook niet alles te zien, het is voor ons ook wennen met de baby.

Ik ben in ieder geval heel goed geholpen, enorm bedankt.
Post Reply