Autovakantie Lofoten 2023

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Erik
Posts: 213
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Hoi Ciske!

Jammer dat de enkel nog niet goed wil herstellen. Je zult het dan met kleine uitstapjes/wandelingetjes moeten doen. Ik kan je verzekeren dat ook dat een prachtige vakantie kan opleveren.

Om met het Peer Gynt gebied en met de kolkgaten Helvete te beginnen:
Je rijdt in ruim een uur van Lilehammer via Tretten over de Espedalensweg naar de Helvete kolkgaten. Daar zul je maximaal anderhalf uur, misschien met een bakje koffie erbij 2 uur mee bezig zijn. De route vanaf Helvete via Skåbu naar Ringebu duurt ook ongeveer een uur.
In Ringebu staat nog een mooie stavkirke. Het trajekt van Ringebu naar Folldal heb je ook ruim een uur voor nodig. Er zijn op dat stuk weg nog een paar mooie stops te maken, zoals bij de waterval Atnfossen (pal langs de weg, maar even uitstappen geeft een nóg betere ervaring natuurlijk).
Er zijn verschillende uitzichtpunten verderop aan de linkerkant van de weg 27, vanuit Ringebu gezien. Dus je zult hier zeker een uurtje langer over doen dan een gemiddelde forens, want het is een adembenemend mooie weg , die 27! Links zie je het Rondane gebergte liggen.
Kortom, het wordt een prachtige dag, met vele verschillende hoogtepunten. Maar prima te doen op één dag.
Ik begreep dat je 2 nachten in Folldal blijft, ik zou dan de weg door Grimsdalen aanbevelen, dan rijd je door het Rondane gebergte van de 27 naar de E6 bij Dovre. Wij zijn er nog niet aan toegekomen, maar de verhalen die ik heb gehoord zijn veelbelovend....
De Grimsdalenvegen begint een kilometer of wat onder Folldal, vanaf de 27.Het is een smalle tolweg, zoals je die ook in het Peer Gynt gebied al hebt gezien.

Op je tweede vraag, over de omgeving Bronnøysund, kan ik je gelijk geven om de wandeling naar het gat in de berg over te slaan. Het is een klim die ook een niet-geoefende wandelaar in een goed halfuurtje best aan kan, maar met een geblesseerde enkel moet je dat niet proberen. Je klimt best wel een stuk omhoog over een natuurpad. Dus grote kans op extra blessureleed.
Ik zal zo even kijken in mijn gidsen of daar nog leuke makkelijke wandelingen oid te doen zijn, maar het overzicht over de mooie archipel kun je natuurlijk ook vanaf de weg en vanaf de veerboot goed te zien krijgen.
Ik heb deze aktiviteit gevonden:
https://www.visitnorway.nl/listings/a-r ... en/238664/

Bij Hov Hytegrend is de wandeling naar de Likholefossen-waterval slechts een paar minuten, maar om over de waterval heen te lopen over de brug moet je een minuut of 10 wandelen langs de doorgaande weg. Er is ook een parkeerplaats vlak bij de brug, dus je zou ook even de auto kunnen nemen en wandelend de brug over de waterval kunnen nemen. Hopelijk kun je hierna nog even doorlopen, over de vlonders loopt het wel prima. Wij zijn ook niet veel verder dan een uurtje lopen heen en terug gewandeld, want onze dochter zat nog in het huisje, vandaar.
Maar we kunnen het Fossestien iedereen aanraden, wat is het daar mooi en ruig......

Vanaf Hov rijd je in een uurtje naar Dragsvik. Je stopt dan vast wel even bij het opvallende uitzichtpunt Gaularfjellet, maar ook geen uren natuurlijk. Jullie rijden dan na de veerbootoversteek naar Hella over de noordoever van de Sognefjord naar Sogndal denk ik? Je komt een kilometer of 10 na Hella dan ook vlak langs de waterval Kvinnefossen. Er is een parkeerplaats bij.
Na de veerboot Mannheller-Fodnes sla je vlak voor Laerdal rechtsaf de Fv243 in. Je rijdt dan de Snøvegen op, er ligt daar tot ver in de zomer sneeuw boven op de Aurlandsfjellet.
Net als de weg gaat afdalen zul je een drukke parkeerplaats aan de linkerkant zien, die is bestemd voor de bezoekers van uitzichtpunt Stegastein. Vanaf de parkeerplaats is het uitzichtpunt nog geen 200 meter lopen. Echt erg bijzonder!
Als je voor de weg over de Aurlandsfjellet Fv243 alles met elkaar 2 uur rekent, en 2 uur voor het trajekt tussen de veerboten Hella en Mannheller,
dan kom je aan totaal zo'n 5-6 rij-uren inclusief de nodige stops. Dus een prima aan te rijden etappe.

Je kunt weer even wat puzzelstukjes op hun plek leggen! Het wordt wel een geweldige reis voor jullie hoor...

Tot later maar weer,

groet Erik
Slory
Posts: 26
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Hallo Erik,
Het is bijna zo ver......🤗
Ik heb prachtige routes uitgestippeld!
Over enkele routes twijfel ik , dus vraag ik even om advies.....misschien heb jij ze eerder gereden😉Op een gegeven moment rijden we vanaf Runde naar Hov Hyttergrend. Je kan er via de E 39 komen.
Wij hebben hem bij Stryn gereden. En ik wil altijd graag nieuwe wegen ontdekken. Dus we rijden naar Nordfjordheid, via de 61 en vervolgens naar Sandane. Daar zijn er 2 opties.....of via de 39 naar Skei enz. of een omweg via de 651, de 5 en weer na Naustdal de 39 op. Is dit de moeite waard? Zijn ze allebei mooi? Ik dacht dat we optie 1 veel tunnels kregen? De Eiksundtunnel! Vind ik altijd zonde van het mooie uitzicht 🤭
Als laatste nog een vraag over de route van Steinkjer naar Mo I Rana.
Bij Trofors kan je op de E 6 blijven of via de rv 73 via Zweden met een omweg naar Mo I Rana. Het is een uur Xtra rijden volgens mij en ongeveer 80 km meer. Ken jij die route? Is het de moeite?
Al vast weer bedankt voor het meedenken!
Na onze vakantie zal ik zeker tips en informatie geven. Ik hoop dat we nu langer onderweg zijn 😂

Groetjes Ciske
Erik
Posts: 213
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Hoi Ciske,

De Eiksundtunnel is de diepste tunnel ter wereld voor zover ik weet, 287 meter onder de zeespiegel maar liefst. Deze heeft ook een behoorlijk hellingspercentage, dus in die zin is hij bijzonder om te rijden.
Een andere optie is de veerboot in de 61 bij Åfarnes te nemen, om zo naar Nordfjordeid te rijden. En varen is altijd leuk natuurlijk.
De tunnel is tolvrij, de veerboot moet wel betaald worden.

Na Sandane zijn er inderdaad twee opties. Als je via Byrkjelo naar Skei rijdt dan kom je langs de bijzondere punt-berg die als openingsfoto bij dit reisverslag staat:
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/he ... noorwegen/

Nee , lelijk kun je die route zeker niet noemen.
En tunnels zul je op dat traject niet tegenkomen als ik t me goed herinner.

Maar die andere mogelijkheid is ook erg leuk, al zul je er wel wat extra tijd mee kwijt zijn. Via de smalle 615 naar Naustdal.
Met mooi weer zou ik die route nemen denk ik.

Over de route bij Trofors kan ik niet veel zeggen. Ik ken de E6 daar wel, die is in die contreien erg mooi en avontuurlijk.
Maar de omweg via Zweden zal ook zeker niet te versmaden zijn.

groet Erik
Post Reply