reizen met auto en caravan in noorwegen

Heb je een specifieke Noorwegen vraag die niet in de overige sub-forums thuishoort? Stel je vraag hier zodat andere Noorwegen liefhebbers je hierbij kunnen helpen.
Post Reply
Conny
Posts: 5
Joined: 09 May 2022, 15:32

reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Conny »

Ik wil in juli van Kristiansand naar Molde reizen met de auto en caravan (via de E134, 13, 16, 5 en E 39) . Op het stuk van de rijksweg 13 van Odda naar Kinsarvik, staat op de ANWB routekaart aangegeven 'alleen voor ervaren caravanrijder'
vraag 1. Wat is er met de stuk aan de hand? Wat is een alternatief voor dit stuk?
vraag 2. Welke andere delen in die route stellen speciale eisen aan de caravanrijder en/of de combinatie auto + caravan?
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Erik »

Hoi Conny,

Het probleem van het traject Odda/Kinsarvik zit 'm in de breedte van de weg. Op sommige stukken is de weg zo smal dat er anderhalve rijbaan beschikbaar is. Dus , als je een tegenligger op het verkeerde moment tegenkomt zal iemand achteruit moeten....een gewone auto als tegenligger zal het jou als trekker van de caravan niet moeilijker maken dan nodig is, het zal voor hem of haar sneller zijn door 'm even in de achteruit te zetten. Maar als de tegenligger een truck met aanhanger is dan wordt het anders!
Toch maar niet al te veel schrikken van dit advies van de ANWB. Met goed opletten en vooral goed vooruitkijken kun je problemen voor zijn, en zal het niet nodig zijn met de auto en caravan achteruit te moeten rijden.
Ik sluit me wel aan bij het advies van de ANWB. Zorg dat je voldoende rijervaring in de bergen hebt als je door Noorwegen gaat toeren.
Vooral achteruit rijden langs een diepe greppel of dicht langs overhangende rotsen rijden moet geen klotsende oksels veroorzaken.

Mocht je voor je gevoel toch liever op safe rijden dan kun je via Kristiansand over E18 naar Oslo, dan via E6 naar Dombas en de E136 naar Andelsnes.
Deze wegen hebben gewoon meerdere rijbanen.
Als je de caravan op deze route op een camping kunt plaatsen dan kun je er met de losse auto op uit.
Dat is trouwens het advies dat ik aan alle caravan-gangers in Noorwegen wil meegeven: blijf zoveel mogelijk op de doorgaande wegen (E wegen).
En ga er vervolgens met de solo auto op uit om de leuke weggetjes te ontdekken.
Autorijden met een caravan vraagt in Noorwegen erg veel concentratie, het rijdt veel relaxter zonder caravan uiteraard.

Wat betreft vraag 2: eigenlijk kun je op vrijwel alle wegen behalve de genoemde E-wegen hier en daar problemen met smalle doorgangen verwachten. Dus nogmaals: opletten en goed vooruitkijken.
Maar de Trollstigen en het vervolg van deze weg naar Geiranger/Grotli (63) v.v. is af te raden voor een auto met caravan. En als het toch moet, neem dan de vroege ochtend of late avond, touringcars rijden meestal tussen 9 en 18 u en die wil je toch zo weinig mogelijk tegenkomen.
Ik heb eens in de tunnel van Grotli naar Geiranger met bewondering staan kijken naar twee hoge vrachtauto's die elkaar in de nauwe donkere tunnel tegenkwamen. Het duurde minuten voordat ze elkaar zonder krassen of deuken voorbij waren. Nu is een caravan minder hoog natuurlijk, maar het geeft wel aan dat het rijden met een caravan veel aandacht vraagt.

Ook vrachtverkeer rijdt op deze provinciale wegen, geef ze als toerist zo veel mogelijk de ruimte door op een uitwijkplaats hen even voorbij te laten gaan. Scheelt ergernis, want sommige truckers rijden als mallen daar.

Ik hoop dat er ook caravanrijders op dit forum hun ervaringen met ons willen delen!

Veel plezier in het mooie Noorwegen,


Groet erik
Last edited by Erik on 06 Jun 2023, 09:15, edited 2 times in total.
Conny
Posts: 5
Joined: 09 May 2022, 15:32

Re: reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Conny »

Hoi Eric,
Bedankt voor je antwoord. Ik heb op internet een lijstje gevonden met wegen die verboden zijn voor auto's met een caravan. De 63 staat daar ook op en die ga ik zeker niet nemen.
Mochten er nog mensen zijn die ervaring hebben op de genoemde wegen met een auto met caravan, ben ik benieuwd naar hun ervaringen.
Groeten Conny
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Erik »

Maar wel de moeite waard om deze 63 helemaal met de solo auto te rijden hoor!
Een van de meest bijzondere wegen van jullie vakantie.....
In een van de topics op dit forum staat er meer over geschreven, in het onderdeel autovakantie.
Last edited by Erik on 17 May 2022, 18:14, edited 1 time in total.
Conny
Posts: 5
Joined: 09 May 2022, 15:32

Re: reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Conny »

Hallo, Ik wil van Kristiansund met de auto en caravan naar Odda via het Setesdal. Ik ben de routes aan het napluizen via de ANWB route
planner. Echter als ik intyp om van Haukeligrend naar Odda te gaan, dan geeft deze aan dat je helemaal moet omrijden via de 40, 71, de 7 en de 13. Wat er is aan de hand op dit stuk via de E 134?
vriendelijke groet Conny
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Erik »

Hoi Conny,

Ik heb het ook even geprobeerd, via de ANWB routeplanner kreeg ik helemaal geen info.
Volgens Google maps is de "gewone" route Kristiansand/Haukeligrend/Røldal/Odda wel gewoon te rijden.

groet Erik
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Erik »

Ik heb het nog een keer geprobeerd.
Volgens de ANWB routeplanner is van Haukeligrend naar Odda 6.5 uur rijden, via Eidfjord/ weg 7 inderdaad.
Maar in omgekeerde richting slechts 1.5 uur , via Roldal....

Andere routeplanners geven de route Haukeligrend naar Odda ook gewoon via Roldal aan.
Dan moeten we daar dus maar van uitgaan.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: reizen met auto en caravan in noorwegen

Post by Erik »

Ik heb gisteren weg 13 tussen Roldal/Odda en de Hardangerbrug bij Eidfjord gereden .
Dit was jaren geleden een moeilijk berijjdbare weg voor bredere voertuigen zoals campers en caravans , doordat stukken van deze weg erg smal zijn.

De weg is nu wel beter berijdbaar voor caravans en grote campers. Op veel plaatsen zijn de smalle onoverzichtelijk stukken weg aangepakt.
Ook is men nog druk bezig met een stuk weg van ca 500 meter, dat moet in 2024 klaar zijn. Dit stukje weg geeft nu nog wat vertraging.
Maar er zijn nog steeds smalle stukken weg waar nog niets aan gedaan is.
Wij reden er op een zondag, dus nog zonder het vrachtverkeer dat er doordeweeks wel rijdt, het verkeer liep af en toe bij deze stukken weg even vast doordat campers/caravans uit tegengestelde richtingen op elkaar moeten wachten.

Mocht je deze weg met een caravan willen rijden, zorg dan dat je fit en zonder tijdsdruk aan dit traject begint, en kijk goed vooruit zodat je bijtijds van de passeerhaventjes gebruik kunt maken om op tegenliggers te wachten.
Post Reply