Autovakantie Lofoten 2023

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Ik hoop met jullie mee op een goede weersverwachting 👍
Slory
Posts: 24
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Eric,
Ik ben even aan het kijken naar mooie routes voor onze terugreis....
We staan op een gegeven moment 2 nachtjes in Vang bij Ovre Ardal en rijden dan richting Rjukan/ Hjartdal. Er zijn verschillende routes te nemen. Is er 1 die de voorkeur verdient? Waarschijnlijk zijn ze allemaal mooi.
En heb je nog tips voor onderweg?
Als laatste rijden we vanuit Hjartdal naar Grimstad.
Ik kan bijna niet meer wachten 🤗
Groetjes Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Hoi Ciske,

Ik heb even goed gekeken en ik kan in de buurt inderdaad geen lelijke route vinden :)
Voor het traject van Vang naar Rjukan zijn 3 routes te rijden:

-De route via Aurlandsvangen ,via de E16/ Fv 50 naar Hol, dan over de 7 naar Geilo, de 40 naar beneden. Op de E16 naar Aurland rijd je door 26 km tunnel, niet het mooiste stuk van de route natuurlijk maar wel bijzonder. In de tunnel zijn wat licht-kunstwerken aangebracht, zodat er toch nog íets te zien valt.

-Je zou ook over weg 52 door het Hemsedal naar Geilo kunnen rijden. Het Hemsedal is een mooi berggebied.

-Ook kun je weg 51 bij Leira nemen, en zo over de Golsfjellet (fjellet betekent gebergte) naar Gol en Geilo rijden.

Deze drie routes zijn in ongeveer 5 rij-uren te rijden.

Maar mochten jullie nog iets heel bijzonders willen zien, dan zou je vanuit Vang naar Laerdal kunnen rijden, daar de weg 5 richting de veerboot Fodnes in slaan.
Na een paar km , dus vóór de veerboot, sla je linksaf de weg naar de Aurlandsfjellet in, Rv 243. Dit is de oude bergweg, deze slingert over de hoogvlakte waar de lange tunnel van 26km onderdoor loopt . De weg is smal, maar heel bijzonder. Als de afdaling begint zie je al snel uitzichtpunt Stegastein, Maar het zal me verbazen als je alleen daar het fototoestel trekt, want op onze verdere route naar beneden hebben wij nog zo'n 15 foto's moeten nemen. Het is echt één van de mooiste uitzichten op een fjord van Noorwegen.
Maar... het kost je ook extra tijd, ik schat zo'n anderhalf uur bovenop de 5 uur die je al had. Zelf maar even kijken of je dat er nog bij kunt hebben.

Het traject van Hjartdal naar Grimstad ken ik niet zo goed, maar bezienswaardigheden daar vlakbij zijn de stavkerk van Heddal (bij Notodden) , de zilvermijn van Kongsberg( deze kun je met een treintje bezichtigen) en het Telemarkkanaal, met in het bijzonder het sluizenstelsel bij Vrangfoss.
Volgens mij zijn alle kustplaatsjes in die regio ,zoals Kragerø, Risør en Stavern levendige plaatsjes in de zomer.

Nog even volhouden, dan mogen jullie los!

groet erik
Slory
Posts: 24
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Hoi Eric, voor we vgl week naar Noorwegen gaan wil ik je nog even bedanken voor al je geweldige tips!
Het zal vast weer een onvergetelijke ervaring worden. Ik zal over onze reis na de vakantie wat posten!
De rv 243 wilden we vorige jaar al nemen. Helaas was hij toen afgesloten op dat moment. Ik hoop dat we hem dit jaar kunnen rijden, want hij leek me echt fantastisch. En anders een volgende keer :).
Ik wens iedereen een geweldige vakantie en tot schrijven!
Groetjes Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

We wensen jullie een super vakantie toe, en we horen graag eens hoe het bevallen is en of je nog nieuwe tips voor ons hebt!

Groet Erik
Slory
Posts: 24
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik,
Ik had beloofd om na onze vakantie verslag uit te brengen met eventueel wat leuke tips!
Nou daar komt het! Wat een pech, wat een pech.
We zijn gestrand in Mo I Rana. Daar heb ik mijn enkel gebroken ;)..... We waren pas een paar dagen weg en het was onze 1e grote hike. We moesten toen terug naar huis.
Maar ik heb toch wat informatie! We zijn erg goed geholpen in het ziekenhuis van MO I Rana!!
En de heenreis, via vnl de E 6 vonden we prachtig. Door Dovre NP was het prachtig rijden en richting MO I Rana ook. Ondanks de korte reis prachtige dingen gezien, ook elanden! De terugreis heb ik vanuit de auto gezien. We hebben besloten om volgend jaar terug te gaan en opnieuw van dit prachtige land te gaan genieten. Eigenlijk is er in Noorwegen geen weg die niet de moeite waard is :).
Groetjes Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

hoi Ciske,,

Bedankt dat je erop terugkomt!
Erg sneu voor jullie dat het avontuur zo snel en vervelend is afgelopen.
We hopen natuurlijk dat je snel herstelt ,en dat de herkansing jullie meer geluk brengt...
Ik hoop dat je dit forum ook volgende keer weer op de hoogte brengt van jullie nieuwe plannen, en vooral dat het een heerlijke vakantie in het geweldige Noorwegen oplevert.
Uiteraard staan we dan weer tot jullie beschikking voor mooie tips onderweg.
Nu poot maar even stijf houden ,en lees alvast wat mooie reisverhalen!

Over enige tijd zal ik op www.vakantienaarnoorwegen.nl weer een nieuwe ontdekkingstocht plaatsen over de prachtige Sognefjord en haar zo mogelijk nog mooiere zijarmen.
Dus kom maar geregeld terug op die site!

Groet Erik
Slory
Posts: 24
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik,
Ik heb nu veel tijd ivm mijn pootje dus focus ik me alvast op onze volgende reis. :)
We willen als het kan niet 2x dezelfde route rijden richting de Lofoten dus ben ik weer aan het puzzelen.
En de terugreis willen we geheel anders doen. Dit jaar zijn we vanaf Mo I Rana via de E6, de 51 en de 40 richting Kristiansand gegaan.

We waren van plan om volgend jaar met de HN lines heen en terug te gaan, omdat we liever niet meer over Hamburg gaan. Wat een Stau daar zeg. Niet normaal.
Maar helaas, de HN Line vaart niet meer en zal mogelijk nooit meer varen.

Omdat we dit jaar eigenlijk bijna geen vakantie hebben gehad willen we nu gewoon een leuke reis uitstippelen en zien we wel of er wat xtra verlofdagen opgenomen moeten worden. De planning is wel ong. max een maand :).
Ik zou het fijn vinden als je weer even meedenkt!

Daar gaan we....
Heenreis:
Kiel - Göteborg.
1e dag richting Hamar rijden en daar inde buurt overnachten.
2e dag Peer Gynt route rijden en via de 27 naar Folldal.
1 of 2 nachten daar verblijven en dan naar Hjerkin en via E6 richting Steinkjer. Daar in buurt overnachten.
Vervolgens naar Mo I Rana en daar overnachten. Mogelijk op Yttervik Camping! Wat een prachtige camping is dat. Mooie hutten van sober tot zeer lux. En heel schoon met prachtig uitzicht. Wij zagen elke ochtend de bruinvissen voor onze hut zwemmen. :).
Van MO I Rana naar Bognes en daar overnachten.
De andere ochtend met de boot over en rustig naar onze accommodatie in Sortland rijden. Daar 4 nachtjes verblijven.
Dan richting Vestvågøy en daar 4 nachtjes boeken.
Dan richting Reine, 1 of 2 nachten en dan met boot naar Bodo.
Vervolgens de rv17., waar we 5 dagen voor nemen.

Zou eigenlijk ook nog naar Senja willen, maar ben bang dat hier te veel tijd en km in gaat zitten.
Dan zit ik op ongeveer 21 dagen als we weer bij Trondheim zitten.

Nu willen we een andere weg terug.
Vorig jaar hebben we de Trollenroute gereden en het Geirangerfjord gezien. Dit blijft natuurlijk geweldig.

Nu denk ik aan de volgende route, omdat daar veel inzit wat we nog niet hebben gezien. Maar de vraag is hoeveel tijd daar voor nodig is. Moet ook wel relaxed zijn....
Via Trondheim via de Atlantische weg naar Molde... En dan ligt alles open....
Ik denk dan aan:
Molde, Vestnes, Sjoholt, Alesund, Volda, Nordfjordheid, Skei, via de E39 en 13 naar Vik, Voss, Odda, Kristiansand, via de 9.
En dan Hirtshals als de HN line niet meer gaat.

Graag zouden we bij Flåm de fietstocht maken vanuit Myrdal.

Is dit te doen? Ik ken die route maar een klein stukje( bij Voss). Hoeveel tijd moeten we daar voor rekenen?
En heb je nog suggesties voor onderweg of een andere route?

Ben weer erg nieuwsgierig! Alvast bedankt!
Groetjes Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Hoi Ciske,

Top dat je alweer bezig bent met de volgende poging!

Ik kan je alvast wat leuke to-do-dingetjes ter bestudering sturen voor jullie volgende route, zuidwaarts vanaf de Atlantische weg:

-Molde heeft uitzichtpunt Vården, je kunt er naar toe wandelen (of stiekem met de auto als de enkel nog niet helemaal fit is)

-Daar vlakbij is de Trollkirke, een heel leuke hike (een uur of 5/6 totaal) naar een grot met waterval. Wij konden deze afgelopen voorjaar doen, al lag er eind mei nog sneeuw bij de grot. Iets later in het jaar is beter.
https://lostinnorvana.nl/wandelen/trollkirka/
Op deze site staan nog meer geweldige wandelingen in de omgeving van Åndelsnes.

-Vogeleiland Runde : Als je interesse hebt in vogelsoorten observeren (papagaaiduikers, zeearenden, grote en kleine jagers, en nog veel meer soorten vogels) dan is een tocht naar dit eiland over de bijzondere bruggen een geweldige ervaring.
De papagaaiduikers komen tegen zonsondergang aan land (volgens mij tot begin augustus, maar dat zou je even moeten nakijken)
Trouwens: mocht je dit leuk vinden, dan zul je ook een heel stuk noordelijker, aan de Fv 17 bij Stokkvågen een prachtige vogelrots vinden, Lovund. Ook daar zijn papagaaiduikers, en de boottocht vanuit Stokkvågen met de veerboot naar Lovund is onvergetelijk. Wij maakten er destijds een dagtocht van. Op Lovund zijn praktisch geen overnachtingsmogelijkheden, op wat dure hytter (met zeezicht, dat dan weer wel) na.
We waren toen qua weer de beste dag aan het afwachten, vanaf Yttervik Camping, inderdaad een heerlijke camping.
Als je interesse hebt dan kan ik je de gegevens van de veerboot geven. dan kom je er maar bij mij op terug als het zover is.

- vanaf Skei kun je naar een werkelijk heerlijk wandelgebied vol stroomversnellingen en watervallen, het Fossestien (het watervalpad). Er zijn aan de weg Fv613 vier parkeerplaatsen vanwaar je mooie wandeltochten kunt maken. Wij overnachtten bij camping Hov Hyttegrend, en waren verrast door de charme van deze hytter. Onze eerste wandeling ging vanuit de Likholefossen een uurtje stroomafwaarts. Het terrein gaat hier en daar over boomstronken en rotspartijen, maar de lastigste stukken zijn perfekt te bewandelen over een vlonderpad. Er is nauwelijks hoogteverschil te overbruggen.
We gaan daar zeker nog eens een ander stuk van de 17 km wandelroute proberen...
Aan diezelfde weg kom je richting Balestrand vanzelf langs prachtig uitzichtpunt Gaularfjellet.
Ik ben bezig om een stukje te schrijven op www.vakantienaarnoorwegen.nl over de Sognefjord, als dit over een week of wat klaar is dan zul je daar ook foto's zien van de Fossestien.

Hoeveel tijd heb je daarvoor nodig? Tja, puur aan rijtijd een dag of 5 vanaf Kristiansund N. naar Kristiansand S. zou ik zeggen. En voor nog wat uitstapjes als Runde, Flåm (trein/Zipline/fietsen) ook nog een dag extra uiteraard. Over deze tocht heb ik elders op het forum geschreven
(topic "Rondreis augustus 2023 van Petra).

Nou, je kunt er weer wat onderzoeken, beetje voorpret kan geen kwaad met één been op de poef?

We horen vast wel weer verder!

groet erik
Slory
Posts: 24
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik,
Bedankt voor de tips! Ik heb ze al bekeken en ben razend enthousiast!! Vorig jaar waren we in de buurt van de Trollkirke, maar wegens tijdgebrek moesten we dat laten schieten. Volgend jaar zal deze hike zeker op het programma staan!
Ik ga verder met uitstippelen en een leuke reis samenstellen.
Rund lijkt me ook geweldig!
Ik hoop dat de HN line weer gaat varen, dan zullen we daar zeker gebruik van gaan maken.
Tot later! Groetjes Ciske
Post Reply