Wegenkaart

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
silvia17silvia
Posts: 3
Joined: 04 May 2022, 20:16

Wegenkaart

Post by silvia17silvia »

Goededag, wij gaan in de zomervakantie met 2 kids van 12 en 14 jaar een rondreis doen door zuid-Noorwegen met de auto. Ik heb al allerlei mooie routes gevonden, maar nu vraag ik me af. Kun je met google maps goed alle wegen vinden en dan voornamelijk de kleine wegen of is het raadzaam om een wegenkaart aan te schaffen en zo ja welke adviseren jullie dan? Ik hoor het graag. Groetjes Silvia
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Wegenkaart

Post by Erik »

Hoi Silvia,

Met Google maps kun je je aardig redden. De reistijden die Google maps aangeeft zijn gebaseerd op pure rijtijd, op de maximaal toegestane snelheid. In de praktijk moet je die dus ruim interpreteren, op sommige trajecten is zoveel te zien/te beleven dat je daar ruim boven komt te zitten. Het blijft vakantie natuurlijk...

Toch zul je op Google maps op dit moment tevergeefs zoeken naar bijv. de Jotunheimenveien . Deze loopt vanaf iets ten zuiden van Beitostolen vanaf rv51 naar Skabu, in het Peer Gynt gebied ( onder Vinstra) . Dat komt ws doordat de weg nu nog onbegaanbaar is door sneeuw. Op Google maps kun je dit probleem tackelen door de vertrekdatum te veranderen in bv 1 juli.


Bij de ANWB winkel( of online) is een routekaart van Scandinavië te krijgen, deze is min of meer onmisbaar voor vakantiegangers met een caravan. Er zijn in Noorwegen wel wat wegen die moeilijk te berijden zijn met de caravan, ivm steile maar vooral smalle wegen.
Zeker als je vroeg of laat in het seizoen van Noorwegen gaat genieten kun je op deze kaart ook informatie vinden over de berijdbaarheid van hoger gelegen gebieden. Sommige wegen zijn in de winter gesloten.
Voor jullie wel handig om met deze kaart de grote lijnen uit te kunnen zetten.

Ik heb toch altijd nog een goede kaart bij me van het gebied dat ik bezoek, maar echt onmisbaar is die tegenwoordig niet meer.

Als je echt de wildernis in wilt gaan dan moet je altijd rekening houden met slechte ontvangst van de GPS. Dus dan is een kaart onmisbaar.

Zelf maar kijken welke kaart lekker kijkt. Toeristische kaarten geven vaak nog wat info die jullie onderweg kunnen gebruiken, zoals uitzichtpunten, stavkirke en andere bezienswaardigheden.

Veel plezier daar!

Groet erik
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Wegenkaart

Post by Erik »

Correctie: de Jotunheimenveien staat wel op Google maps, ik zocht aan de verkeerde kant van Beitostolen. Ten noorden van Beitostolen ligt Bygdin, en dan een paar km noordwaarts inzoomen dan komt de Jotunheimenveien tevoorschijn.
silvia17silvia
Posts: 3
Joined: 04 May 2022, 20:16

Re: Wegenkaart

Post by silvia17silvia »

Top heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hier kunnen we wat mee.
Post Reply