Rondreis Zuid-Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
andy v
Posts: 4
Joined: 16 Feb 2022, 08:17

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by andy v »

Inderdaad Erik,

De voorbereiding vind ik leuk maar je wordt wel geconfronteerd met keuzestress.
Als we zouden overwegen om 2 dagen langer in Noorwegen te blijven had ik het volgende in gedachten :
- van Oslo naar Lom en aangekomen in Lom de Rv 55 nemen naar Jotunheimen NP om met de auto langs mooie uitzichtpunten te passeren en eventueel een kleine wandeling te doen. Daarna overnachten in of rond Lom.
- de volgende dag van Lom naar Loen en onderweg Geiranger aandoen. Van daaruit de veerboot nemen naar Hellesyld omdat ik ergens las dat Geirangerfjord het mooiste is van op het water. Daarna onze rit verder zetten richting Loen. Daar zouden we de Bodalsbreen en Kjenndalsbreen glestjertongen willen zien en eventueel ook (de meer toeristische) Briksdalbreen. Of is dit allemaal te veel hooi op onze vork voor deze dag ?
Overnachten zouden we doen in de streek rond Loen.
- de dag daarna rijden we dan richting Flam om ons origineel programma terug op te pikken. We zouden niet de kortste weg nemen. Ik zou opteren via Fv60, E39 en Fv13 (dus via Utvik en langs Viksdalen). Dit is niet de kortste maar waarschijnlijk wel de mooiste weg. Het is wel een stevige dagtocht van meer dan 5u autorijden als ik me niet vergis. We zouden je raad volgen en eventueel overnachten rond Aurland.

Is dit te overwegen of verklaar je ons gek dat we dit willen doen in 2 dagen ?
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Vakantie naar Noorwegen zou absoluut stressvrij moeten zijn... Ik begrijp dat je twijfels hebt over de haalbaarheid van je reisplannen.
Maar met een goede voorbereiding kun je gerust op vakantie, en kun je de dingen die je graag wilt doen best wel halen. En anders die maar laten liggen voor een andere keer, is 't niet?

Om te beginnen zul je je overnachtingsplaatsen zorgvuldig moeten plannen. Zorg dat de rijtijd van het ene huisje naar het volgende huisje binnen de perken blijft.
Je vertrekt 's-morgens rond 10 uur uit je huisje, en wilt denk ik 's-middags om 5 uur zeker bij het volgende huisje zijn. Dit betekent 7 reisuren, waarvan je er zeker 2-3 buiten de auto doorbrengt bij een uitzichtpunt, een fotoplekje, een waterval, een bruisende rivier, een picknick,een korte wandeling, een veerboot oversteek...
Dit houdt in dat er ongeveer 4-5 rijuren overblijven. In het fjordengebied leg je per uur ongeveer 40 echte kilometers af. Zodat je dus zeker niet meer dan 200 km per dag moet inplannen.
Een huisje dat je voor meerdere dagen wilt gebruiken leg je het beste vast nabij een kruising van wegen, waardoor je gemakkelijk verschillende kanten uit kunt. Leuk als er in de buurt van dat huisje voldoende te doen is uiteraard.

Lom is zo'n plaatsje, maar: vanuit Oslo is dat 6 rijuren. De mooiste route gaat via Fagernes/Randsverk over de 51. Daar heb je dus een volle reisdag voor nodig (op vakantietempo) .
Vanuit Lom kun je het de volgende dag dan rustiger aan doen, bv een uitje maken naar de Jotunheimen (Rv55) , en op dit forum staan nog meer mogelijkheden in die buurt.

De rijdag naar Stryn/Loen is prima te doen, mogelijk kun je die dag nog een van de gletschers bekijken, en de volgende dag heen en terug naar Geiranger. Of je dezelfde weg terug neemt of een rondje rijdt via de veerboot Hellesylt, zelf ter plaatse beslissen.
Mogelijk nog een extra dag toevoegen, om de prachtige omgeving te bekijken, en voor een rustmoment in deze intensieve vakantie.

Dan ben je al aan de vijfde/zesde dag toe, en dan ga je dus verplaatsen naar regio Flåm. Zoals je zelf al zag, een flinke trip. Je zou de rit ook korter kunnen maken, bijvoorbeeld tot aan Balestrand, je kunt het natuurlijk zelf bepalen.
Volgens mij kun je dan met nog 2 nachten bv Aurland, 2 nachten regio Voss (Trolltunga) en dan naar Tau, ik ben de tel van de dagen een beetje kwijt maar dat kun je zelf wel indelen .
Stel je erop in dat je nu eenmaal niet alle hoogtepunten van Zuid-Noorwegen in deze 14 dagen kunt stoppen, en dan kun je volop genieten!
andy v
Posts: 4
Joined: 16 Feb 2022, 08:17

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by andy v »

Dag Erik,

Graag had ik nog uw mening gehoord over het volgende.
Is het te overwegen om op weg van Oslo naar Flam/Aurland langs Gaustatoppen te rijden (bij mooi weer). Daar zouden we dan de bergtrein nemen tot op de top. Van hieruit zetten we de trip verder richting Aurland. Ik weet dat de rit +- 400km is maar als we slechts een2-tal keer stoppen (waaronder in Gaustatoppen) is dit misschien haalbaar ?

Dank voor je altijd welgekomen advies.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Waar een wil is...
Het kan natuurlijk wel. Van Oslo naar Rjukan,vlak bij de Gaustatoppen, is zo 2,5 uur rijden. Het resterende traject Rjukan - Flam vraagt nog 4 rijuren.

Het treintje in de berg is geen mijntreintje,maar eigenlijk meer een steile kabelbaan binnen in de berg. Ooit gebruikt als militair object, dat nu een toeristische functie vervult. Er kunnen een beperkt aantal personen tegelijk naar boven, dus bij drukte kan er een flinke wachtrij staan, zowel naar boven als naar beneden.
Het zal in het weekend drukker zijn dan doordeweeks denk ik.
Wij waren er destijds een paar uur mee bezig, heen en terug met de gondel.
Je zou de Gaustatoppen ook kunnen op-of aflopen, maar dat zal niet veel sneller gaan :D
https://www.visitnorway.nl/activiteiten ... statoppen/

Eerlijk advies? Er is bij Rjukan zoveel te zien dat het een stop van een dag zeker waard is, zie ander topic op dit forum.
Daarnaast kun je door dit uitstapje op weg naar Flam zoveel tijd kwijt raken dat je moet doorrijden om op een fatsoenlijke tijd in Flam aan te komen. En er zijn zoveel foto's te nemen onderweg,vooral op weg 50 van Hol naar Flam.
Haasten en vakantie in Noorwegen , geen goede combinatie...

Maar als je dit op deze manier wilt doen: dan beter op tijd uit Oslo vertrekken. Stel dat je om 10/11uur bij de Gaustatoppen bent, en er rond 13u weer wegrijdt, dan kun je rond het avondeten bij Flam zijn.
Veel plezier daar,
Groet erik
Post Reply