Tol in Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
User avatar
VNN Admin
Site Admin
Posts: 24
Joined: 19 Feb 2019, 22:47

Tol in Noorwegen

Post by VNN Admin »

Binnengekomen via de website:
========================================
Hallo,
Wij gaan in juni naar Noorwegen met de camper.
Ik lees dat het raadzaam is om een account aan te maken via autopass.
Ik probeer via autopass een account aan te maken, maar moet een selectie maken in service provider.
Wij willen een rondrit maken, dus ik weet nog niet van welke wegen ik gebruik ga maken.
Wat is het advies?
Welke service provider?
Of geen account aanmaken en achteraf betalen?
Of bij de veerbrug een OBE aanschaffen?
Graag antwoord terug,
Met vriendelijke groet
Vóór en dóór Noorwegen liefhebbers
janremmelzwaal
Posts: 7
Joined: 25 Feb 2019, 11:47

Re: Tol in Noorwegen

Post by janremmelzwaal »

Beste,

Het advies is om vooraf te registreren. Dit is in ieder geval het advies van autopass Norge.

https://www.epcplc.com/register

Heeft u vragen of wilt u dit dubbel checken dan kunt u EPC zelf contacteren:

Klantenservice
Euro Parking Collection EPC
Telefoon: +44 (0) 20 7288 9740
Openingstijden: maandag-vrijdag, 09.00-18.00
Klantenservice beschikbaar in de meeste Europese talen.

Succes!

Vriendelijke groet,

Jan
www.vakantienaarnoorwegen.nl | Voor & door liefhebbers!
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tol in Noorwegen

Post by Erik »

Hoi!
Leuk dat je naar Noorwegen wilt gaan. Jullie gaan in juni, dat is een heel mooie periode, met nog relatief weinig toeristen op de weg en de sneeuw ligt er nog hoog langs de weg.

Als het registreren voor Autopass niet lukt, geen stress. Je kunt gewoon ook zonder te registreren Noorwegen doorkruisen, de verschuldigde Autopass tol wordt na een aantal maanden via een faktuur in rekening gebracht.
Maar via de link van Jan zal het vast lukken. Je kunt ook overwegen een ferry pas erbij te nemen:
https://www.autopassferje.no/?lang=en
Vooral in het fjordengebied zijn nog veel veerdiensten, en het schijnt dat je via deze pas korting krijgt. Het is net nieuw; in een ander topic lees je er meer over.

Buiten de Autopass-tolwegen zijn er in Noorwegen ook nog wegen die je ter plaatse moet afrekenen. Dat kan kontant (zelfbediening, het geld doe je in een envelop waar je het kenteken op schrijft, de slagboom kun je zelf openen) maar tegenwoordig wordt een creditcard vaker gevraagd. Verstandig dus om zowel kleingeld als ook een creditkaart in de auto te hebben. Deze wegen, zoals de Peer Gynt-vegen, de Jotunheimenvegen , de Tindevegen en vele andere onverharde wegen zijn veel rustiger dan de doorgaande wegen. Ze geven een soort "alleen op de wereld"-gevoel.

Veel plezier bij de voorbereidingen, en mocht je nog vragen hebben of tips kunnen gebruiken dan kun je op dit forum terecht.

groet erik
Post Reply