AutoPASS Ferrycard

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
GJB
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2019, 19:57

AutoPASS Ferrycard

Post by GJB »

Is het zinvol om een AutoPASS Ferrycard aan te schaffen? Ik lees dat je dan 50% korting krijgt op overtochten. Op de route die wij gaan rijden zou dat zo’n 60-70 Euro schelen.
Ik las dat je een soort borg van 3500 NOK moet storten, wordt hetgeen je over hebt weer teruggestort?

Ik zie graag een reactie tegemoet.
Gr. Gerda
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by Erik »

Ja, de borg (Nok3500) wordt verrekend met de tol en veerdiensten waar je gebruik van maakt in Noorwegen. Dit is een betrouwbaar systeem.
Niet al te lang na jullie reis wordt het overschot weer op je rekening teruggeboekt.
Je kunt de uitgaven ook onderweg monitoren dmv een pagina als Mijn Autopass.

Ik zie dat inmiddels veel veerdiensten op deze manier betaald kunnen worden:

https://www.autopassferje.no/ferjesamband/?lang=en

Ik ben benieuwd naar je ervaringen , ik hoop dat je die tzt hier wilt delen? Het is namelijk een nieuw systeem. Mooi te combineren met de gebruikelijke Autopass.
Het nut van het registreren van deze pass was tot nu toe twijfelachtig, omdat je als je niet registreerde de tol ook wel moest betalen, maar naar mijn idee was dit in totaal minder dan bij geregistreerde pass houders.
Maar door nu de veerdiensten er ook aan te koppelen zal het voordeel van registreren bij Autopass vast meer voordeel opleveren. Een overtocht van 20 minuten met een personenauto en 4 passagiers kost normaal toch gauw zo'n 15-25 euro....

groet erik
GJB
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2019, 19:57

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by GJB »

Kan ik deze kaart dan ook gebruiken voor het betalen van tol?
User avatar
VNN Admin
Site Admin
Posts: 24
Joined: 19 Feb 2019, 22:47

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by VNN Admin »

Nee dat kan niet, je hebt een AutoPASS tag nodig. Althans, zo lees ik het. Maar zoals ik het lees is het niets anders dan een account aanmaken op je bestaande AutoPASS tag. Zelf heb ik er helaas (nog) geen ervaring mee.

Discount using only AutoPASS tag
Customers with a valid AutoPASS tag, but without a separate AutoPASS ferry account, receives a discount of 10% on ferry connections which offer payment with an AutoPASS tag.

Discount using prepaid AutoPASS ferry account
The AutoPASS ferry account is a web-based self-service solution which handles all ferry transactions, regardless of whether it’s paid with your AutoPASS tag or with the new AutoPASS ferry card. By prepaying, you get a higher discount when crossing:

Private customers: 50% discount
Vóór en dóór Noorwegen liefhebbers
Wolvendame
Posts: 4
Joined: 09 May 2019, 10:19

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by Wolvendame »

Ik zit net te kijken bij Autopass ferry card en als je in advance betaal moet je voor een 12 mtr combi 23900 NOK storten is zo'n 1400 euro :o :shock: . Ik vind dat nogal wat. Wat zijn eigenlijk de kosten voor die binnenlandse ferries voor een auto met caravan 12 mtr? Iemand een idee of waar ik de prijzen kan vinden?
Alvast bedankt
groetjes Ineke
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by Erik »

https://www.fjord1.no/eng/Timetables/So ... 21.06.2019

ferry Lote-Anda, ongeveer 15 min. varen, in de buurt van Nordfjordeid
Zou voor 12 meter zo'n 50 euro kosten per oversteek
24000 nok is zelfs 2400 euro..... lijkt mij ook overdreven, daar kun je bijna 50 van zulke oversteekjes voor maken als ik 't even snel uitreken.
GJB
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2019, 19:57

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by GJB »

Ik heb de AutoPASS Ferrycard aangeschaft. We hebben 6 overtochten gehad met de auto (zonder aanhanger, 2 pers). Je hebt alleen 50% korting op de overtocht voor de auto, niet voor de passagiers. Dit leverde ons een voordeel op NOK 315,70. Houd er daarnaast rekening mee dat je NOK 50 voor het pasje betaalt.

De borg van NOK 3500 moet je overmaken naar AutoPASS, je kunt hiervoor niet je creditcard gebruiken. Dit betekent dat je overboekingskosten betaalt van EUR 9.

Uitgaande van een koers 1:10 was het voordeel EUR 31,57. Daarnaast hadden we EUR 5(pasje) en 2x EUR 9 overboekingskosten. Totaal dus een voordeel van zo’n EUR 8...

Ik heb gevraagd om een refund van het uitstaande saldo. Ik ga ervan uit dat ik dan dus nog een keer EUR 9 betaal. Het duurt circa een maand voordat je het geld weer terug ontvangt. Dit moet ik nog ervaren.

Wees op tijd met bestellen. Wanneer je een account aanmaakt, krijg je een nota in de mail. Het duurt enkele dagen voordat zij kunnen zien dat je hebt betaald. Daarna wordt het pasje pas verstuurd. Twee weken van te voren is denk ik te kort! In ons geval hebben ze dit naar ons eerste hotel in Noorwegen gestuurd anders was deze niet op tijd geweest.

Ik heb een aantal keer mail contact gehad. Dat verliep prima, ik kreeg telkens binnen een dag antwoord (in Engels).

Op de ferry’s werkt de kaart heel makkelijk. Pasje op apparaat, bonnetje en klaar. Op internet kun je eenvoudig nagaan wat de overtochten hebben gekost (met en zonder korting).
User avatar
VNN Admin
Site Admin
Posts: 24
Joined: 19 Feb 2019, 22:47

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by VNN Admin »

Wat fijn dat je je ervaring hier achteraf met ons wilt delen! Ik hoop dat het een mooie vakantie is geweest :)
Vóór en dóór Noorwegen liefhebbers
GJB
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2019, 19:57

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by GJB »

Het was een schitterende reis!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: AutoPASS Ferrycard

Post by Erik »

Vertel,vertel.... :D
Post Reply